Sunday, May 22, 2016

Panduan Berkahwin Dengan Pelarian U.N.H.C.R

Warganegara Malaysia yang mengambil keputusan untuk berkahwin dengan pelarian ini adalah checklist paling penting mengikut keutamaan; diingatkan DIBENARKAN BERKAHWIN DENGAN PELARIAN MENGIKUT UNDANG2 NEGARA, jangan dengar sangat cakap orang, tak boleh lah, illegal lah. Jangan ikutkan sangat maklumat yang ada di Google esp entry tahun 2011 mengenai yang nak kahwin dengan pelarian Myanmar tu (:D :D), sekarang tahun 2016!!. Sila datang sendiri ke ibu pejabat U.N.H.C.R untuk kepastian apa2 yang tidak faham. Untuk faham serba sedikit mengenai pelarian tengok posting sebelum ini --> klik sini.

1)  Pastikan pasangan anda adalah pelarian U.N.H.C.R yang betul. Disebabkan banyak sangat kes kad tipu yang menggunakan identiti orang lain tetapi gambar orang yang menipu. Maksudnya bukan gambar sebenar identiti pelarian tersebut. Bagaimana nak pastikan itu bukan kad palsu? Klik --> sini. Tapi tak boleh la korang check sendiri sebab hanya pihak tertentu saja boleh. Maka nya sila lah bersama pasangan anda itu ke ibu pejabat U.N.H.C.R. Google aje jika nak tahu alamat, paling senang naik teksi dari K.L Sentral ke sini. Datang pagi2 untuk mengambil nombor giliran. Jika pasangan anda ragu2 atau macam2 alasan untuk tidak pergi, LUPAKAN SAJA DIA kerana terang2 dia menggunakan kad pelarian yang palsu. 

2)    Dah alang2 datang untuk pastikan pasangan anda bukan menggunakan kad pelarian palsu. Mohon surat kebenaran untuk berkahwin dari U.N.H.C.R. Pastikan anda telah mengisi borang permohonan untuk bernikah dari Jabatan Agama. Sebab U.N.H.C.R perlukan kepada siapa surat kebenaran itu akan ditujukan. Isi borang online saja dan print sebelum datang. Boleh siap hari tu juga atau mungkin kena datang semula ambil surat kebenaran sebab perlu buka profile pasangan anda dahulu. Hanya staf tertentu saja yang boleh buka profile pelarian. 

3)     Dapatkan surat kebenaran berkahwin dan pengesahan bujang dari Kedutaan pasangan anda. Kedutaan Yemen ke Syria ke Palestin ke, etc. Kalau pasangan anda dari Rohingya penulis tidak pasti sebab mereka tidak diiktiraf oleh Negara Myanmar (sedih kan, siapa lagi nak bantu kalau bukan kerajaan sendiri). Tapi penulis ada dengar boleh juga berkahwin. Sila ke U.N.H.C.R untuk pertanyaan lanjut. 

4)     Datang ke Jabatan Agama Negeri untuk tahu checklist yang perlu disediakan sebab ini adalah peringkat paling akhir sebelum dibenarkan permohonan untuk berkahwin. Makna nya bila permohonan lengkap dengan dokumen barulah diproses. Seperti Sijil Kursus Perkahwinan, HIV test, etc. Pastikan bertanya dengan ustaz yang bertugas bukan STAF DI KAUNTER. Sebab tak ramai staf yang tahu sangat mengenai prosedur berkahwin dengan pelarian U.N.H.C.R. Nanti anda dapat maklumat tidak lengkap. Dan tidak semua Jabatan Agama Negeri membenarkan perkahwinan dengan pelarian. Buat masa ini yang penulis tahu ialah negeri Selangor dan Johor. Sila datang ke Masjid Besar Shah Alam atau Jabatan Agama Johor di Johor Bahru untuk pertanyaan. Dengar juga boleh di Kelantan. Apa2 sila pergi sendiri ke Jabatan Agama Negeri di tempat sendiri untuk kepastian. 

5)     Tidak perlu ke pejabat imigresen seperti checklist yang nak berkahwin dengan warga asing. Prosedur dengan pelarian tidak sama. Untuk kepastian, tanya Jabatan Agama Negeri untuk checklist. Sebab mereka yang mengeluarkan surat kebenaran untuk berkahwin. 

Itu saja checklist nye. Apa2 rujuk kepada U.N.H.C.R dan Jabatan Pendaftaran Negara seperti status anak yang lahir selepas bernikah bagaimana?, persekolahan anak di sekolah kerajaan selepas bernikah nanti bagaimana? Dan Pejabat Imigresen seperti status pasangan untuk tinggal di Malaysia setelah bernikah bagaimana? Jangan dengar cakap orang, pergi tanya sendiri dan dengar dari telinga sendiri. Lagi afdal. Kehkeh. Kalau anda tahu jawapan, informlah pada penulis. Mahu tahu juga.

Sebenarnya banyak nak ditulis tapi almaklumlah majoriti orang kita jijik sangat bila dengar nak berkahwin dengan pelarian. Sedangkan ramai saja penulis dengar orang kita tak kira lelaki atau wanita Malaysia yang berkahwin dengan mereka, tidak kira yang kerja biasa2 atau golongan professional pun ada. So bagi yang nak berkahwin dengan pelarian, nak tahu lebih lanjut atau yang sudah berkahwin nak kongsi apa2, sila post komen anda berserta sekali email. Yang tak berkenaan tu, tak payah lah komen. Hihii.

Sekian.

UPDATE INFO TERBARU JANUARI 2023.

BERKENAAN PERMOHONAN PERNIKAHAN ANTARA WARGANEGARA PEREMPUAN DENGAN PEMEGANG KAD UNHCR. ATAU WARGANEGARA LELAKI DGN PEREMPUAN UN, DUKACITA SEKARANG INI TIADA LAGI PERMOHONAN YANG BERJAYA. DISEBABKAN POLISI BARU DARI JABATAN AGAMA MALAYSIA. DI SELANGOR SERTA JOHOR TIADA LAGI PROSES PERMOHONAN. MALAH JABATAN AGAMA NEGERI LAIN PUN SUDAH TIDAK BOLEH LAGI.

JANGAN TANYA SAYA KENAPA DULU BOLEH SEKARANG TK BOLEH. KENA TANYA PEMBUAT POLISI LAH YE.

SAYA INGATKAN PADA WANITA2 MALAYSIA, FIKIR CARA RASIONAL DAN MASA DEPAN. JANGAN TERLIBAT DENGAN SINDIKET PERNIKAHAN PALSU YANG BUKAN DENGAN KADI BERTAULIAH SEMATA NAK BERKAHWIN DENGAN PEMEGANG KAD UNHCR LELAKI. JABATAN AGAMA MALAYSIA TAK AKAN KELUARKAN SIJIL NIKAH UNTUK PERNIKAHAN PALSU INI. MALAH YOU ALL AKAN DIDAKWA KERANA MENIPU.

JANGAN KELIRU. UNTUK LELAKI/PEREMPUAN LUAR NEGARA PEMEGANG PASSPORT NEGARA MASING2 DAN ADA VISA YANG SAH MASIH BOLEH MEMOHON PERNIKAHAN DGN PEREMPUAN/LELAKI WARGANEGARA. 

262 comments:

  1. Assalamualaikum, terima kasih sangat ur informative blog. Saya planning nak berkahwin dengan pelarian dari Syria. Masa dia masuk dulu ke sini dia menggunakan passport. Kemudian baru dia apply kad U.N tu, social visit pass dia kiranya dah lama expired sejak dia gunakan kad pelarian. Bagaimana ye kami nak bernikah? Harap sangat dapat menbantu. Maybe kamu tau serba sedikit pengalaman dari kawan2 yang pelarian tu. Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. w.salam. Dah pegi ke Embassy Syria n bertanyakan perkara ni? minta tolong staf embassy bersama awak dan pasangan ke Pej.Immigresen untuk clearkan overstay, bayar denda dan dapatkan Special Pass. INform sebab overstay kerana mohon kad pelarian sebab pegawai mesti tanya kenapa overstay. Nanti kena pulangkan kad itu sebelum boleh dapatkan Special Pass. Bunyi macam mudah, :D, apa2 discuss dengan embassy. Biasanya staf embassy mesti nak tolong rakyatnya. atau email je lah kat saya bencitul80@gmail.com. boleh borak2 santai.

      Delete
    2. Hi saudari, saya juga bkal berkahwin dengan pemegang kad unhcr dari yamen. Kes kami hampir serupa dgn saudari. Dia masuk malaysia dengan pasport dan visa lawatan, setelah memohon kad unhcr dia tidak lagi memperbaharui visa lawatan. Saya difahamkan pemegang kad unhcr boleh bernikah tetapi hanya di beberapa negeri sahaja selangor johor dan kelantan. Apakah dokumen dan prosedure yang diperlukan untuk meneruskan urusan pernikahan ini...? Dan adakah perkahwinan ini di iktiraf?

      Delete
    3. Procedure seperti di atas. Kalau jabatan agama benarkan (jab agama yang keluarkan surat kebenaran berkahwin), maksudnya perkahwinan tu sah bukan illegal. Semestinye diiktiraf. Dapat kad nikah juga spt pasangan lain. Yang penting keluarga tahu pasangan Unhcr. Sebab tak ramai tahu boleh berkahwin, n mulut2 orang. Kalau mereka tak setuju pun, takde masalah juga boleh mohon wali hakim di mahkamah syariah menggunakan status unhcr walaupun dulu masuk guna passport. Kalau tak sanggup ke mahkamah, pergi ke embassy yemen discuss dgn pegawai incharge, renew passport then nanti pegawai boleh bawa u n pasangan ke immigration office apply Special Pass. Atau diaorang boleh buatkan. Tapi berbulan juga process nya. Yemen ada hubungan yg baik dengan kerajaan. Kisah zaman dulu2. Tidak spt embassy lain, susah sket lah. Nanti kad unhcr pulangkan semula pada unhcr.

      Delete
    4. Salam..kes saya sama juga....bakal berkahwin Dengan pemegang card unchr Egypt.masuk ke Malaysia Dengan pasport Dan visa LAwatan Dan tempoh hampir tamat. Sedang menunggu Surat Dari kedutaan Egypt utk Perakuan bujang tapi masih Belum DApat tapi tarikh visa hampir tamat.x tahu nak pergi yang mana dulu

      Delete
    5. Biasanya pej agama memang nak surat perakuan bujang tu, baru lah diproses. Tak dinafikan ada juga embassy yang kurang beri kerjasama. Selalulah pegi egypt embassy sana, push diaorang siapkan segera. Kalau takde pilihan kenalah kot pegi mana2 keluar malaysia dan masuk balik sini. Itupun kena check juga negara lain yg ada free visa for egyptian. Complicated sebenarnya. Semoga Allah permudahkan urusan saudari.

      Delete
    6. assalam.. sy bakal berkahwin dgn warga syria in shaa Allah dn sy brasal dr sabah.. nk tny..mcmna proses awk bkawin? sy pasti awak dah brkawin skgkn? 0198696698.. ble cntc whatsapp tk?

      Delete
    7. Assalamualaikum disini sy NAK bertanya bagaimana prosedure pada pelarian dgn pelarian YG nak berkahwin Di malaysia.dokumen apa YG Di perlukan .?

      Delete
    8. Aslm nk tny mcm mne klau nk kwen klai seorg wrga ngra Malaysia dn sorg lgi wrga ngra Myanmar mak ayah die dtg dri sne nthla mcm mne tpi xde passport pe smua skg nth hlg kmne tpi die bsarkn dn lhir sni skg pakai kad uncr then nk kwen gn org Malaysia bole ke x erk...

      Delete
  2. Pasangan saya dari Yemen, pelarian juga. KAmi plan nak berkahwin tapi dia dah lama tak datang interview di U.N menyebabkan kad dia dah expired. Macam mana ye tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa tak pegi interview tu, sepatutnya pergi dulu interview tu, kalau tak dapat datang boleh call minta postpone. Sekarang dah susah. UNHCR tak boleh keluarkan surat kebenaran untuk berkahwin. Minta pasangan anda ke U.N untuk masalah ini. Ada tempoh,kalau lama sangat dah expired kemungkinan besar makin susah. Semoga dipermudahkan urusan awak.

      Delete
    2. Goog night anyone so i want to going american please help me.

      Delete
  3. ASSALAMUALAIKUM, saya merupakan salah seorang pelarian dari Rohingnya dan pemegang kad UNHCR,Saya bakal berkahwin dengan bakal suami pada hujung bulan 9.setakat ini saya telah pergi ke jabatan agama islam selangor. pengalaman abang saya berkahwin dengan orang malaysia sangat lah susah hingga dia terpaksa berkahwin di thailand dan didenda di malaysia.tp boleh saya tahu, saya sebagai seorang perempuan bakal berkahwin dengan orang malaysia senang atau sama seperti abang saya? terima kasih :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam. Fasih nya bahasa melayu with complete sentences. :) Bagaimana ye abang saudari boleh keluar dari Malaysia tanpa passport? Sebab setahu saya pelarian tiada passport. Just nak tahu saja. Kalau perempuan yang pelarian sama saja, asalkan complete semua dokumen yang diperlukan. Kenapa ye abang dulu susah nak kawin? sebab tiada surat dari kedutaan Myanmar ke? sebab kawan saya yang bekerja di UN pun ada bagitahu kalau Rohingya, kedutaan tak nak layan sangat. tu tahun bila tak pasti pulak. mungkin sekarang dah senang. biasanya selain masalah kedutaan, masalah wali. sebab kebanyakan Malaysian tak suka kalau ada ahli keluarga kawin dengan pelarian. macam jijik sangat (sorry to say, but its fact). kalau semua dokumen pejabat agama kata ok dan complete, should be takde masalah.

      Delete
    2. saya nak berkahwin dengan rohingnya juga tp saudara dan mak saya tak restui hbgn kami

      Delete
  4. assalamualaikum..sy mempunyai ramai kawan2 dr luar.bangla,india,thailand,nyanmar.sy ambil keputusan untuk berkahwin dengan pelarian myanmar yang memegang kad un..tapi sy x tau nak dapat rujukan dr mana..n kalau nak cerita tentang jijik sy rse bnde ni lawak..sy bkawan dengan pelarian myanmar terlalu ramai.kalau nak tau dorg jaga kebersihan lg dasyat dr rakyat malaysia sendri..2 yg buatkan sy respect.mngkin bukan semua tapi alhamdulillah kawan2 pelarian sy semua jenis yg pandai hormat org n sentiase sedar dri..tak macam bangla..sorry to say..bangla ni jenis x boleh kalah..cakap nk up je..hahahaha..kalau sudi boleh admin send info di email sy.sshafiza@ymail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maksud saya jijik tu dari setengah pandangan orang kita bukan pandangan dari saya. :) info memang seperti di atas, takde apa2 info yang hidden. Pasangan saudari Myanmar bangsa Rohingya ke? Dah ke kedutaan Myanmar untuk surat bujang tu? Apapun pegi ofis U.N tu. I think sekarang should be ok kot kalau pasangan Rohingya. Saya tak pasti, harap semuanya takde masalah.

      Delete
  5. Saya telah ke UNHCR hari nie untuk mendapatkan surat kebenaran berkahwin. Pihak UNHCR telah meluluskan tetapi surat tersebut akan dipos terus ke pihak JAIS di Shah Alam. Kita tak akan mendapat hardcopy sebab P&C katanya. Nasihat saya adalah dapatkan nama person in charge unit undang-undang keluarga, no fax dan alamat penuh jabatan agama. Saya tidak menyediakan semua ini, mujurlah pihak JAIS menjawab panggilan setelah saya call beratus-ratus kali. Kalau tak, kena datang lagi. Minggu depan akan pergi JAIS Shah Alam untuk mendapatkan surat tersebut dan keterangan prosedur seterusnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oic, awal tahun lepas UNHCR hanya bagi hardcopy saja n pasangan yang hantar sendiri pada Jab.Agama. That good, maybe sebab Jabatan Agama buat new rules supaya UNHCR hantar direct supaya takde penipuan. semoga urusan saudari dipermudahkan. :)

      Delete
    2. saya nak mencari calon isteri dengan pemegang kad unhcr.boleh kew bantu saya.

      Delete
  6. Saya nak bernikah dengan warga indonesia...tapi wanita warga indonesia ni lari dari kilang yang kontrak belum tamat tempoh...bagaimana cara untuk dilakukan...dan bagaimana cara untuk dapatkan possport yang sah sebagai perjalanan yang sah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf. Saya tak pasti sebab teman saudara bukan pelarian. Pelarian takde passport yang sah hanya ada kad pelarian UNHCR. Cuba saudara pergi Embassy Indonesia. Mungkin mereka boleh bantu.

      Delete
  7. Pergi pejabat agama dan UNCHR tu perlu bawa apa dokumen? perlu sediakan gambar ke??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau menurut update terkini;
      1) pergi ke pejabat agama terlebih dahulu. Perlu bawa surat kebenaran berkahwin dan surat perakuan bujang dari embassy pasangan. Bila pergi ke pejabat agama bagitau yang cik nak tahu prosedur berkahwin dengan pelarian UNHCR. Kalau nak kahwin dengan pelarian tak perlu surat perakuan dari Immigresen. Dan Tanya kaunter tu siapa nama UStaz yang incharge di pejabat agama untuk antar surat kebenaran berkahwin dari UNHCR. Pastikan cik tahu juga alamat pej agama tersebut.
      2) Pergi ke UNHCR dan berjumpa dengan staf incharge. Bawa pasangan semestinya. Amik no giliran dan tunggu lah. Datang pagi2 sebab orang ramai sangat. Bawa roti ke untuk makan sebab petang nanti baru dapat jumpa staf incharge. Tapi dalam tu ada orang jual juga. Nanti staf incharge akan minta alamat detail pejabat agama serta pegawai agama/ustaz yang incharge sebab nanti unhcr pos kepada dia.

      Good luck. Kalau ada maklumat terbaru, bolehlah update kat sini. Berguna untuk orang lain juga.

      Delete
    2. Maaf ingin brtnya..adakah slepas ini tdak ada visa lagi yg dikeluarkan untuk wrganegara yemen..dan jika ingin berkhwin visa tmat tempoh dan overstay tetapi ada kad unhcr bolehkah berkahwin?jika boleh berkahwin tdak ada msalahkah yg tidak diingin sperti dihantar pulang atau sebagainy..mohon pencerahan..trima kasih

      Delete
    3. Jika pemegang kad unhcr tiada lanjutan visa diberikan oleh immigresen. Kalau encik ada passport tapi dah overstay, selagi encik dah dapat kad unhcr sebelum tarikh expired social visit masa mula2 sampai, takde masalah. Sebab dah ada kad unhcr, passport dah tak valid. Jika nak berkahwin dengan warganegara Malaysia, mohon di Jabatan Agama atas kelayakan pemegang kad unhcr. Prosedur permohonan berkahwin bg pemegang kad tidak perlu ke immigresen. Pegi check dulu Jabatan agama negeri tempat pasangan encik.sebab tak semua negeri ada kemudahan berkahwin dengan pemegang kad unhcr.

      Selepas nikah kalau nak hidupkan semula passport, encik try tanya kedutaan encik. Kalau melalui immigresen perlu clear overstay. Apapun nanti tanya nasihat dari kedutaan encik. Mereka lagi arif sebab mesti dah banyak handle kes macam ni.

      Delete
  8. Assalamualaikum. Saya planning nak kahwin salah seorang pelarian dari syria atau palestin, memandangkan pergolakan dan kesengsaraan yang berlaku dsana. Pernah memberi sumbangan namun tidak merasakan cukup dgn apa yg sy buat. Jadi saya nak mencari pelarian dan memberikan hidup lebih baik. Tapi saya tak tahu dimana perlu saya mencari info tentang pelarian,. Saudara tolong bantu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. W.salam. saya takde ramai contact. Cuba encik/cik contact puan ni. Saya kenal dr fb. Id dia Shahrina Ahmad Sharkawi. Dia banyak bantu juga cari kan jodoh orang sana.

      Delete
    2. Baru je baca pasal sharina ni..di hentam teruk..dikatakan scammer...Arab yg dinikahi pun dlm tahanan depoh skrg

      Delete
  9. Maaf..sy ingin bertanya..adakah slepas ini tidak ada lgi visa yg dikeluarkan untuk wrganegara yemen dan jika overstay tpi ada kad unhcr bolehkah berkahwin tanpa sebarang msalah contohny dihantar pulang atau sebagainy..tima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika ada kad unhcr, passport yang ada dah tak valid begitu juga visa. Boleh ja duduk sini, sebab bukan PATI dan pemegang kad unhcr. Untuk berkahwin, mohon atas permohonan pelarian unhcr. Pegi Jabatan Agama Islam untuk mohon. Sebab sekarang tak perlu lagi ke unhcr. Nanti Jabatan agama akan contact unhcr untuk tahu status sah. Tp tak semua jabatan agama negeri ada kemudahan berkahwin dgn pemegangkad unhcr. Setahu saya selangor dan johor saja yang ada. Maybe ada negeri yang boleh sekarang. Rujuk tmpt cik macam mana.

      Delete
    2. Saya ingin berkahwin dgn pelarian myammar dye kemari masa kecil dan hidup disini tanpa apa2 dokumen apa yg patut saya buat

      Delete
    3. Saya ingin berkahwin dgn pelarian myammar dye kemari masa kecil dan hidup disini tanpa apa2 dokumen apa yg patut saya buat

      Delete
  10. Assalamualaikum .saya nak tanya .saya warga myanmar pakai unhcr yg sah .saya nak kahwin dgn org malaysia .org sabah .blh kah saya berkahwin .apa yang perlu buat ye .sy takda pengalaman .

    ReplyDelete
    Replies
    1. W.salam. kalau pasangan perempuan tinggal di Sabah, minta pasangan encik tu tanyakan jabatan agama di tempat pasangan di sabah tu. Saya tak sure boleh ke atau tidak sebab tak semua jabatan agama beri kemudahan orang malaysia berkahwin dengan pelarian unhcr.Kalau di Semenanjung. Selangor dan Johor boleh. Dengar cerita di Kelantan juga boleh (tapi saya tak pasti, belum pernah cuba tanya).

      Kalau pasangan sudah menetap di Semenanjung, pegi tanya juga di Jabatan Agama Islam Negeri (ibu pejabat negeri, yang besar). Kalau daerah mungkin staf tak tahu, disuruh nya nanti pegi immigresen.

      Delete
  11. Salam
    Saya punya pasangan dari negara iran. Dia dah 7 tahun tinggal di Malaysia sebab nak tunggu dapat kad UN. Kenapa lama sangat nak dapat? Keluarga dia semua tinggal di Australia dah jadi warganegara sana. Yg peliknya dia seorang xlepas lagi dapat kad UN. Bapa kandung dia dah buat apa sahaja kerajaan australia nak bagi dia layak menetap di australia cuma kat sini je saya tak faham dia xlepas2 lagi untuk dapat UN card. Apa sebab sebab dia ye? Ada masalah dengan embassy iran australia n malaysia ke? Boleh jelaskan? Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf cik saya kurang arif. Biasanya unhcr buat penyiasatan dahulu melalui interview dgn pemohon kad unhcr. Macam mana mereka siasat sy tak pasti. Kalau ok akan ada interview yang seterusnya sampai dapat kad. Lepas dapat kad pun still ada interview. Tak pasti kenapa pasangan encik masih tak dapat.

      Delete
    2. Saudara, setahu saya UNHCR & kerajaan Malaysia memang tidak menggalakkan warga Iran mohon kad UN untuk menetap Di Malaysia. Ini kerana Iran membawa pengaruh Shiah. Sebab tu sukar utk Rakyat Iran Memohon UN Di Malaysia Untuk makluman, kerajaan memang sentiasa memantau warga Iran yg ingin mohon UN card

      Delete
  12. Prosedure mengelirukan.skrg ni kita perlu ke pejabat agama ke unhcr dahulu utk kebenaran nikah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk tahun ni 2017.Pegi Jabatan Agama Islam untuk mohon. Sebab sekarang tak perlu lagi ke unhcr. Nanti Jabatan agama akan contact unhcr untuk tahu status sah. Bawa sekali dokumen2 eg kad unhcr, surat bujang n surat kebenaran berkahwin. Tp tak semua jabatan agama negeri ada kemudahan berkahwin dgn pemegangkad unhcr. Setahu saya selangor dan johor saja yang ada. Maybe ada negeri yang boleh sekarang. Rujuk tmpt cik macam mana

      Delete
  13. saya dah pun berkahwin dengan suami saya yang merupakan warganegara Malaysia, prosedure untuk berkahwin agak rumit yang penting kene rajin, saya pergi ke jabatan agama islam selangor terlebih dahulu, ambil maklumat apa yang patut doc apa yang saya peu ada, then saya balik saya kumpulkan doc2, yang penting saya dapatkan kebenaran berkahwin belah suami saya dulu di pejabat agama islam Jawi KL, saya perfi ke pejabat UNHCR untuk dapatkan surat pengesahan, baru lah saya dapat kebenaran dari Jais. saya juga perlu jumpa imam masjid, tok kadi, bawak saksi. Alhamdulillah dah 10 bulan sah jadi isteri serta sah disisi undang2 malaysia, saya dapat surat nikah, kad nikah macam biasa. terima kasih blog ni saya research masa sebelum kahwin!

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh tanya suami awak org mymar ke

      Delete
    2. suami bukan org myanmar, suami saya warganegara malaysia, saya je pemegang unhcr dari myanmar☺️

      Delete
    3. Sis nk tnye mcm mne kwen erk sy pn pemegang kad un skg nk kwen gn llki wrga ngra sni tpi hmm

      Delete
  14. Asssalammualaikum.. saya ingin mendapatkan maklumat prosedur perkahwinan dgn warga syria tetapi beliau masih belum memperoleh kan UN. Beliau sudah 4 bulan memohon tetapi masih menunggu panggilan interview juga pas lawatan sosial sudah tamat tempoh. Ayah saya tidak bersetuju utk saya berkahwim dgn beliau atas alasan beliau org asing. Jadi saya mungkij terpaksa ke mahkamah syariah utk wali enggan. Soalan saya apakah perkara /dokumen yg saya perlukan?terima kasih atas nasihat tuan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika masih belum ada kad UN maknanya pasangan cik belum lagi dibawah unhcr. Tambah2 social visit dah expired, maknenye tinggal di sini sebagai PATI walaupun passport belum expired. Jadi, kalau pergi ke Jabatan Agama Islam pun, atau permohonan wali enggan cik tiada apa2 dokumen yg boleh verify permohonan cik tu walaupun embassy Syria boleh keluarkan pengesahan bujang. Dokumen kad original UN tu penting untuk permohonan berkahwin apalagi untuk permohonan wali enggan. Buat masa ini selagi tidak dapat kad tu, tiada apa2 yang boleh dibuat.

      Delete
  15. Kalau pasangan kita terikat dengan permit kerja pulak macam mana? Dia sudah bekerja di malaysia selama 10 tahun dan permit kerja expired bulan 3 2018 nanti. Dia dari myanmar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf. Saya tak pasti kalau hanya ada permit. Tapi setahu saya kalau permit, jabatan agama tak dapat proses permohonan nikah. Pasangan cik perlu kembali semula ke negara asal dan masuk semula ke Malaysia samada menggunakan visa atau hanya social visit pass biasa (jika tidak perlu visa). Tapi ada tempoh sebelum boleh masuk ke Malaysia. Mungkin 3 bulan atau 6 bulan. Boleh rujuk ke immigresen.

      Delete
  16. Salam.....saya baru berkenalan dgn wanita dari Syiria yg kini berada di kem Turki. Kami berdua bersetuju untuk berkahwin selepas berkenalan selama 2 minggu lebih. Dia juga telah booked tiket ke Malaysia. Dia akan sampai dlm seminggu lagi. Saya nak minta pendapat:
    1) Apa yg dia perlu buat semasa di kem pelarian turki
    2) Dan setelah dia tiba di Malaysia,
    Maksud saya, pergi ke Pejabat UNHCR dulu apply kad pelarian UN? Lepas tu pergi jabatsn agama untuk uruskan proses bernikah? Dan apa proses seterusnya.
    3) Dan saya nak tanya, dari pembacaan saya di entri ni ada mengatakan bila Pelarian Syiria ni dah dapat kad UN, visa dengan pasportnya dah tak perlu pakai. Betulkah. Untuk berapa lama tempoh kad UN ni pelarian Syiria boleh pegang? Habis passport n visa dia tak payah renew langsung ke?
    4) Dan akhir sekali perlu daftarkan dia ke Jabatan imigresen tak? Jabatan Pendaftaran Negara?
    Terima kasih banyak2 semoga Allah membslas budi baik puan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau dia datang sini nikah ikut procedure kahwin bukan warganegara. Sebagai pemegang passport Syria, pasangan awak ada 2 bulan di sini sebelum social visit pass expired. Cuba pergi ke Syria Embassy minta embassy keluarkan surat pengesahan bujang dan surat kebenaran berkahwin. Mintak pasangan email salinan passport n bawa ke embassy syria. Mungkin encik boleh buatkan bagi pihak pasangan sebelum dia sampai. Kalau tak boleh terpaksalah tunggu dia datang baru buat. Bila dia sampai pergi immigration pula utk antar borang kebenaran berkahwin. Kat immi ada borang tu. Apapun encik pergi ke pej agama dulu, mintk senarai dokumen yg perlu disubmit. Lain negeri cerewet nye. Moga dipermudahkan urusan encik

      Delete
    2. Mengenai UN, pasangan encik memang pelarian kan. Sudah ada kad UN di sana kah? Kalau ada, tak perlu dah daftar lagi. Just pergi ke UN. Ini encik pergi kalau procedure kat atas banyak masalah. Saya ingatkan ikut dulu procedure kahwin tanpa gunakan UN memandangkan dia ada passport n still valid social visit. Jgn pulak cerita dia pelaria n kalau ikut procedure yg ni. Dingatkan bila dia masuk sini, dia dah tak boleh dah balik Turki kalau tak dapat berkahwin.

      Delete
  17. Assalam, saya nk carikan seorang isteri utk abang saya. Ada sesiapa yg boleh tolong ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. W.salam. saya takde ramai contact. Cuba encik contact puan ni. Saya kenal dr fb. Id dia Shahrina Ahmad Sharkawi. Dia banyak bantu juga cari kan jodoh orang sana.

      Delete
  18. As'salamualaikum...
    Nak tanya...proses nak berkahwin dengan pelarian ni..masih sama ke?...
    Mana nak pergi dulu?..prjabat UHNCR ke? Atau Pejabat agama dulu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pej agama dulu. Dapatkan dulu dokumen yg perlu disediakan sebab pej agama yg akan keluarkan kebenaran bernikah

      Delete
  19. Sorry admin. Malu pulak saya bila ada user yang stalk fb, ig saya bila saya menggunakan identiti saya. Sebab tu, i delete comment i. Di sini ialah langkah-langkah untuk berkahwin dengan pelarian UNHCR.

    1) Pergi ke pejabat agama daerah, dapatkan nama, no tel, no fax ustaz bahagian undang-undang keluarga. Bawa sekali borang permohonan perkahwinan untuk pihak lelaki dan perempuan. Kalau boleh, cuba berkomunikasi dengan ustaz tersebut supaya dia ingat kes korang.

    2) Bawa nama, no tel, no fax dan borang permohonan perkahwinan tersebut , pergi ke pejabat UNHCR dengan pasangan anda. Dapatkan nombor giliran (saya tunggu tak lama, dalam 2 orang je), jelaskan kepada pegawai sana tentang niat korang nak berkahwin. Untuk kes saya, pegawai UNHCR enggan memberikan surat approval untuk berkahwin tersebut kepada tangan saya. Beliau berkata atas dasar keselamatan, diorang akan terus fax atau courier kepada ustaz kat pejabat agama daerah yang korang provide pada langkah 1. Kalau nasib baik, diorang bagi terus kat tangan korang. Surat kebenaran berkahwin dari UNHCR nie ada tarikh luput dalam masa 2-3 bulan. So, kalau dah dapat surat tu kat tangan, teruskan proceed ke pejabat agama. Jangan tunggu dah. Dalam surat tu, diorang akan mengesahkan status agama, bujang/sudah berkahwin dan menyatakan diorang tak ada bantahan untuk berkahwin.

    3. Untuk pihak lelaki/perempuan tempatan, semua urusan perkahwinan normal, wali, saksi 2 orang, jumpa nazir , sign borang bla..bla..bla.. Untuk pemegang kad unhcr pula kena lakukan semua dia atas kecuali wali (2 saksi wajib ada time nak sign borang) then kena pergi pejabat agama negeri ( kes saya under negeri selangor, so, terpulang pada prosedur negeri anda). pejabat agama negeri akan keluarkan surat kebenaran berkahwin juga kepada pejabat agama daerah.

    4. Bila semua dah siap, serahkan semula kepada pejabat agama daerah, tempat korang nak berkahwin. I set tarikh nikah on the spot dengan ustaz sana. (2 bulan kemudian, tempat kat office dia, pukul 3pm). 2 hari sebelum tarikh nikah, ustaz sana confirmkan balik, datang ke tak. Then sediakan upah imam rm100, saksi 2 orang rm30/seorang. I amik saksi kat pejabat agama je, tak nak susahkan kawan.

    5) Voila. Siap dah. Kena bawa banyak bersabar sebab tak semua pejabat agama tahu prosedur-prosedur. Nk berbuih mulut, sebab explain banyak kali kat setiap pegawai yang kita jumpa.

    P/S: jangan stalk fb ig i lagi ye....:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum.. hi sis saya juga dalam keadaan yang sama ingin bernikah dengan pasangan lelaki pemegang kad unchr.. tapi malang nya kedua ibu bapa saya sudah ke pejabat agama islam pulau pinang tapi pegawai seorang pon tidak mahu berikan jalan yang sepatutnya saya ikuti.. malah mereka seolah menyuruh saya melupakan niat untuk bernikah.. Dengan ini saya berdoa berharap semoga sesiapa antara saudara saudari yang sudi membantu saya dengan pasangan dari mula hingga akhir proses . Dari sudut kewangan tidak menjadi masalah untuk kami sekeluarga..

      Delete
    2. salam sis, cara ni utk semua jns pemegang kad un ke atau yg tertentu shj....kalau pemegang kad un dri Myanmar mcm mn ye atau sama shj..pmgang kad un lelaki

      Delete
  20. Salam, saya planning untuk berkahwin dgn pemegang kad UNCHR dr syria. Dia dah 2 tahun disini. Dan tempoh kad UN nya akan tamat lagi satu tahun. Dari apa yg saya baca di entry admin, bila ada kad UN, passport dah x valid ye? Sekarang ni, masalah pemuda yg saya nk berkahwin passport lamanya rosak kerana terjatuh dalam takungan air. Dan dia nak perbaharui passportnya utk berkahwin dengan saya. Boleh saya tahu adakah perlu dia perbharui passportnya utk kami berkahwin?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau kahwin guna unhcr, passport tk perlu. Passport n visa 2 benda yang berlainan. Memang ada pemegang kad UN masih ada passport tapi visa/social visit dah expired. Nak buat passport baru tu boleh lah, tp nak kahwin guna unhcr lebih mudah. Sebab sy pasti social visit tu dah lama expired. Passport tu nak hidupkan lepas kahwin means mintak Special Pass untuk keluar Msia. N masuk balik sini. Ni komplicated sket proses. Kalau tknak hidupkan passport pun boleh. Tp nak honeymoon ke luar neg tak dapatlah. Hee

      Delete
  21. Assalamualaikum. Saya dari Johor

    Saya ingin berkahwin dengan lelaki pelarian Afghanistan. Tetapi beliau pemegang kad UNHCR yang menetap di Indonesia.

    1) Bolehkan saya berkahwin dengannya di malaysia menggunakan kad UNHCR Indonesia tersebut?

    2) Jika boleh bagaimanakah caranya ?

    3) Bolehkan dia datang kesini menggunakan passport lawatan sosial dari Indonesia? atau dia perlu balik semula ke Afghanisan kemudian baru datang ke Malaysia?

    Harap dapat email saya untuk jawapan : misszatieothsmans@yahoo.com.my

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jawapan boleh. Tp dia ada passport? Masih valid? Means social visit/visa masa masuk indonesia dulu sudah expired kan. As long ada passport dia kena selesaikan di immigresen sana. Jangan bagitau dia ada kad UN lak. Just nak clearkan. Di sini panggil special pass. Means dia perlu ke luar indonesia (kes u ni ke Malaysia le). Tp probably immi sana mintk dia balik ke Afghanistan tu ada. Rayu je immi sana kot2 la boleh. Then bayar denda. Tak sure la berapa kena, sedia duit saja.Kena banned masuk indonesia maybe yes with certain period sebab social visit tu dah expired kira nya duduk indonesia illegal. Then nak masuk Malaysia beli tiket return. Means tiket keluar Malaysia. Takut nanti immi sini tak bagi masuk sebab takde tiket keluar.

      Kalau masuk sini dah. Terus ke Unhcr KL sana. Registrar under Malaysia punye pulak. Proses sy tk sure. Kena pegi unhcr kat kl sana. Alamat google. Hehe.

      Tp yg di atas ni boleh buat kalau masih ada passport.

      Delete
  22. Assakammualaikum.

    saya juga ada masaalah yang sama. saya bertunang dengan warganegara palestin dan beliau pemegang kad UNHCR, beliau masuk ke negara ini dengan menggunakan visa pelajar sekarang visa tu dah tamat. jadi apa yang saya perlu laku kan, dan bila beliau boleh memohon visa perkahwinan? adakah die akan di blacklist dari masuk ke negara ini atau ada apa apa tindakan tatatertib akan diambil.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau dia punya passport mash valid social pass, n visa student masih valid guna dua tu untuk kahwin. Tp dah expired kan student visa tu. So kahwin guna kad unhcr. Pergi pej agama. Baca yg komen2 kat sini mcmana nak buat. Visa perkahwinan or spouse visa hanya bolh buat kalau dah sah kahw8n n ada sijil nikah. Kahwin guna unhcr tk perlu pengesahan dari immigresen. That why saya kata pegi pejabat agama dulu. Tp tak semua ye peg agama negeri boleh kahwin unhcr. Sebelum ni sgor n johor saja. Sekarang tk tahu. Try pej agama negeri tmpt saudari.

      Delete
    2. Tp surt embassy single paper senang ke nk dpt sbp sy Penh G jgk tp nk visa valid

      Delete
    3. Surat single dari embassy boleh apply sana jika pemegang kad unhcr. Kalau takde kad unhcr means ada passport yg masih valid visa pun boleh apply surat single tu. Kalau unhcr pun takde, passport ada tapi visa dah expired macam mana nak kahwin. Kira dah PATI tu. So embassy pun tak boleh buat apa2 kalau nak kahwin. Melainkan pegi lah immigration clearkan. Apply special pass. Banned ke tak itupun satu hal.

      Delete
  23. Salam... Saya nk tnya sy planing utk brkahwin dgn llaki dr yamen... Dia pmgng kad UN..klau sy nk dpt kn pasport or nk brkahwen dgn dia.. Apa yg perlu d buat dlu. . Sy x nk lpas prkahwinan hdup dia mcm pelarian or bnda2 ngatif mncul.. Ssh nk trangkn.. Bnyk soalan nk tnya bleh x bg no contact yg boleh sy rjuk n bncngln msalah ni utk sy dptkn pnjelasan step by step...klau bleh sy nk clearkn one by one... Pls harap sgt..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak kahwin dengan dia gunakan kad unhcr tk perlu passport. Saudari boleh je kahwin dgn ticket unhcr tu tp tk boleh la cuti2 ke luar negara. Kalau ada baby pun boleh je apply surat beranak nanti.

      Kalau dia ada passport, lepas dapat sijil nikah boleh ke immigration untuk clear kan. Apply special pass. Nanti kena keluar malaysia. Pegi negara yg yemen boleh masuk tanpa visa. Pastu masuk balik.

      Atau kalau u tk nak kahw8n guna ticket unhcr tp dia ada passport kan. sebab dia dr yemen,Pegi embassy yemen sana je lah. Suh staff sana buatkan. Setahu saya ramai dr yemen buat mcm tu. Nak cerita detail payah. Embassy tahu how to help him.

      Delete
  24. salam. saya nak tanye yg sngt penting,
    saya aisyah umo 18,
    sy lahir di thailand sbb mak kahwin org thailand, mak sy myanmar, tp mak kahwin org myanmar skrg, smua family pakai kad unchr skrg. sy dok malaysia sejak umo 5 tahun. mak ayah dtg dgn pasport, tp sy tak ade sbb sy budak lagi.
    dan sy ingin tau mcm mne cara nak kahwin warga negara malaysia yg asal kedah.
    sy ade surat lahir thailand dan kad unhcr.
    (sy bkn rohinya)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaupun masih kecil pun mesti ada passport jika keluar negara. Melainkan masa masuk ke sini, adik masih dalam perut ibu. Tu betul. Takde passport. Berkenaan soalan utama, as long ada kad unhcr yang sah boleh saja berkahwin dengan orang sini. Tapi proses bakal suami lah yang buat sebab dia orang malaysia. Kalau kedah saya tak pasti jabatan agama sana ada proses pelarian unhcr boleh nikah di sana. Setahu saya selangor dan johor. Apa2 rujuk lah pejabat agama kedah sana. Minta senarai dokumen apa yang perlu. Kalau di kedah, unhcr boleh nikah di sana. Senang. Kalau tak boleh cuba2 lah tanya staf sana mana negeri yang terdekat boleh.

      Delete
  25. Assalamualaikum
    Alhamdulillah, saya telah berkahwin secara sah tahun 2017 dengan suami saya berasal dari Yemen. Perkahwinan kami di daftar mengikut undang-undang Jabatan Agama Islam Malaysia.

    Soalan Saya:
    1. Bolehkah visa suami saya di daftarkan atas nama saya (Isteri)?
    2. Adakah permohonan Visa saya diterima kerana perkahwinan kami di didaftarkan dengan menggunakan kad UNHCR kerana suami saya ketiadaan passport.
    3. Apakah langkah-langkah yang perlu saya lakukan?
    4. Pihak jabatan manakah yang boleh membantu urusan saya, samada Pihak Immigration atau Pihak Embassy of Yemen?

    Bagaimana cara untuk saya hubungi Admin untuk memudahkan urusan rujukan dan pertanyaan selanjutnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Visa hnya dikeluarkan oleh pihak immigresen jika ada passport yang masih valid dan visa sebelum yg masih belum expired. Kalau Tiada passport bermakna tiada visa. Dan immigration malaysia tak boleh buat apa2 visa jika tiada passport. Asalkan ada kad unhcr yang masih sah boleh saja tinggal di Malaysia. Kalau puan nak suami ada passport rasanya rujuk ke embassy yemen. Dapat ke tak sy tak pasti.

      Delete
  26. assalamualaikum...saya sedang mencari wanita syria/palestin yang hidup sedang susah sama ada di malaysia atau luar malaysia,dengan niat nak berkahwin..jadi bagaimana saya nak dapat kan info tentang mereka ? dimana saya perlu pergi atau apa perlu saya buat ?

    ReplyDelete
  27. asalamualaikum saya warga negara indonesia kahwin dgn org myanmar bolehkah saya dapatkan VISA saya utk duduk d malaysia kerana saya dan suami ada d malaysia no sijil kawin saya 0201/17 saya mohon maklumbalas no hpon saya 0176138996

    ReplyDelete
    Replies
    1. Visa pasangan hanya boleh diproses di immigration kalau berkahwin dengan warganegara Malaysia. Rujuk embassy indonesia mengenai visa lain yang kamu boleh mohon

      Delete
  28. UNHCR boleh tak kahwin dgn warga negara?
    and selepas kahwin kena pkai kad ape ye.
    plizz share info..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang saya tulis panjang2 atas tu unhcr dengan warganegara la cik. Kad apa u maksudkan?. Selepas kahwin still guna lah kad unhcr tu. Jangan tak pegi interview yang telah ditetapkan nanti dia buang kamu dari list pelarian unhcr. Nikah kan thru jabatan agama, mestilah dapat kad nikah n sijil nikah.

      Delete
    2. ouh tq share . and sy guna kad unhcr tu smpai bile? sbb 2019 ni tuka baru. so klu sy dh kahwin, suami boleh x mohan ic merah atau selainya?

      Delete
    3. Ish ic merah bukan senang nak dapat. Tu biasa nya kalau PR lulus. Dan makan masa bertahun2. Bergantung pada immigresen juga. Ada lebih 10 tahun. Ada lagi lama. TAPI TU UNTUK YANG PEMEGANG PASSPORT NEGARA LAIN BERKAHWIN DENGAN WARGANEGARA & ADA SPOUSE VISA. Tp klw pemegang kad UN yg kahwin dgn warganegara tk boleh dapat PR. Pasangan hanya boleh stay saja di Malaysia.

      Delete
    4. So nak kahwin dgn pemegang kad UN pikir betul2. Anak mmg boleh dapat surat beranak sebab ikut mak. Tp pasangan mmg selama nya pemegang UN dan terikat dgn UN. Wajib pergi interview jika dipanggil kalau tak kad expired. Kalau pasangan dulu ada passport dan masih belum expired, selepas kahwin guna tiket UNHCR, boleh pegi immi mintak special pass. Nanti kena keluar Malaysia. TAPI SANGATLAH COMPLICATED. Lainlah kalau pasangan datang dari negara yang masih perang bolehlah pegi 3-4 hr negara dekat2. Saya cakap berdasarkan pengalaman. Lagipun sekarang kerajaan baru, saya tak sure la boleh ke tak. I means kahw8n guna kad UNHCR dulu tk perlu ke immigresen. Sekarang saya tak tahu. Please rujuk jabatan agama n tanya betul2 orang yang incharge. Bukan kaunter.

      Delete
  29. lepas kahwin pun still pegang kad unhcr ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes. Tp kad tu ada tempoh. Wajib pegi interview kat UN kl sana klw dipanggil. Kalau tak pegi, expired lah kad tu. Lagi haru dah expired

      Delete
  30. Assalamualaikum sis.pasangan saya lelaki pemegang kad unhcr,dia kene buat permohonan nikah online jugak ke

    ReplyDelete
  31. salam.nak tanya.untuk orang pelarian palestin dari syiria atau lebanon.bila mereka masuk indonesia dengan visa melancong.lepastu masuk malaysia melalui laut atau darat.mereka tetap boleh mohon kad UNHCR ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa indonesia? Kenapa tak direct fly terus malaysia? Pemegang passport Palestine n syria tk perlu visa masuk malaysia. Dia ada active passport ke. Klw ada should be no problem direct fly ke sini

      Delete
  32. Nak tnya pejabat agama selangor kt mna ye yg perlu pergi langat ke shah alam yg lebih elok?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg dekat dgn tempat pemastautin pengantin perempuan

      Delete
  33. assalamualaikum saya ingin bertanya.saya ingin bernikah dengan orang Pakistan.pada feb 2017 dia masuk malaysia guna pasport dan visa yang sah.selepas itu dia memohon UN.sekarang visa dia sudah expired almost 2year dan dia hanya memegang UN letter yang pihak UNHCR KL keluarkan disebabkan permohonan dia masih dalam proses. saya pula adalah orang sabah. jadi saya nak minta pendapat bolehkah dia memohon untuk berkahwin dan juga adakah boleh dia ke sabah untuk tujuan melangsungkan pernikahan sbb skrg dia di selangor.

    ReplyDelete
  34. Salam. Apabila lelaki tempatan berkahwin dengan wanita Palastin apakah status anak mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau kawin thru pejabat agama, kan ada kad n sijil nikah. Boleh je daftar kelahiran anak di JPN kalau dia lahir di hospital sini. Anak ikut ayah pun boleh. Warganegara Malaysia.

      Delete
  35. Aslamuailaikum..boleh sy brtnya..sy nak brkhwin dngn orng mynmar..dy pemegang kad UNCHR jgk..tp sy stay kedah..boleh kah sy pergi johor untuk memohon penikahan itu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasanya perempuan Hanya boleh bernikah di tempat dia bermastautin. Kalau diluar, kes ni nk nikah di Johor, dia kena apply permohonan bernikah diluar kawasan. Tanya pej nikah tempat perempuan bermastautin borang. Kalau tak nak cara ni, dia boleh juga nikah di Johor, asalkan dia tinggal at least 3 bulan di Johor beralamat di Johor. Sebab nanti ada borang pemastautin yg kena minta sahkan di pejabat tok penghulu tmpt tinggal perempuan

      Delete
  36. asslamulaikum , pasangan sy dri yamen, sy dah register online nikah dri pejabat agama kedah , tadi kmi lampirkan borang nikah dri pejabat agama kedah dekat UNHCR , mereka kata akan proses dan email ke jabatan agama isnin ni, sya tnya pasangan sy pihak un akn email jabatan agama kedah ke jais, dia kata jais, padahal sya tak daftar online apa2 pun kat jais, cuma sya bg borang dri jabatan agama kedah, bole sy tahu pihak un akn hntar email ke kedah ke atau jais??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasanya email ke tempat pej agama yg handle nikah tu nanti. Atau ikut Alamat atau email, yang u submit ke unhcr.

      Delete
  37. salam , saya ingin bertanya , boleh kah pergi ke luar negara menggunakan kad UNHCR ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak boleh. Mn ada passport.klw ada, pass dah expired.

      Delete
  38. salam , saya ingin bertanya tentang kad UNHCR , boleh kah pergi ke luar negara menggunakan kad UNHCR ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak keluar Malaysia mesti ada valid passport yang belum expired. Pemegang kad unhcr mana ada passport. Kalau ada pun, social visit dah expired. Kira overstay dah tu. Walaupun passport masih sah, nanti Immigration check cop masuk ke Malaysia bila. Sah2 la dah expired. Nanti kena tangkap masuk dalam tau.

      Kalau nak keluar jugak, mesti batal unhcr. Minta special pass kat immigration, nanti Immigration minta tiket keluar Malaysia. Ni memang dah tk boleh masuk Malaysia semula dah kalau kena banned.

      U Tanya ni Nak nikah di Siam ke? Atau u dah nikah di sini guna unhcr, tapi nak hidup kan semula passport yang pass dah expired (tapi passport lum expired).

      Delete
  39. saya ingin bertanya pasngan saya warga Indonesia dah 2 tahun dduk di malysia .. kami ingin bernikah apa perlu kami buat..

    ReplyDelete
  40. saya ingin bertnya .. pasngan sya wrga Indonesia dh 2 tahun ddk di malysia, apa prlu kami buat untuk bernikah di malysia..

    ReplyDelete
  41. salam , saya ingin bertanya kepada UNHCR, saya mahu bernikah dengan orang warga Indonesia , dia dah 2 tahun duduk di Malaysia , apa perlu saya buat untuk bernikah :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Indonesia bukan unhcr. Dia ada kad sah unhcr ke? Klw tkde pegi embassy Indonesia Tanya. Proses tk sama

      Delete
  42. assalamualaikum sy brasal dari sabah dan sy bakal berkahwin dgn warga syria In Shaa Allah.. bakal suami sy dia ada passport, visa ada, kad UNCHR jg ada.. masa sy pg kat imgresn d daerah sy.. bila sy ckp nak kahwin dgn warga syria diorang buang muka seolah-olah mcm org yg sy akan kawin ni adalah spt tahi.. (kes terluah pula.. Maaf admin)..

    ok.. bakal suami sy ni akan ke turkey pd bulan feb ni.. In Shaa ALLAH kami akan bernikah pd ogos tahun ini.. cuma yg saya confuse adalah link ini https://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2019/01/23/tighten-process-for-marrying-foreigners-says-ex-immigration-official/?fbclid=IwAR3z9FUdH2cHbgz_GZfugBptvQ8C806qeBTjcs1iNz41SgV6niQhUQFQgo4.. sy takut kalau2 slpas dia balik dia terpaksa tggu 3 tahun lg utk stay kat malaysia then baru dapat nikah dgn sy.. admin ble tlg siasat tak hal brkaitan link ini.. dan kalau sudi ble whatsapp sy.. 0198696698

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa kena tunggu 3 tahun? Link tu belum enforcement pun. Cadangan jerrr

      Delete
  43. Assalamualaikum maaf bertanya. Saya nk berkahwin dgn pemegang kad unhcr warga myanmar. Kami dh jalan kursus kahwin, hiv test and so on tinggl surat kbnran dri un je blum dpt. Sy dh pergi un tp dia x bole kluarkn surat sbb pjbt agama johor x contact dia dn yg pling sy keliru warganegara malaysia tak bole msuk dlm un tu untuk sbrg pertanyaan lbih lnjut.sbb nye hal perkhwinan ni sy yg uruskan dgn ustaz yg inchrge tu tp pegawai kt un tu ckp warga malaysia x bole masuk. Lme jugk sy tunggu surat yg dikeluarkn oleh un sbb tarikh nikah sy dh nk dekat. Tp ustaz yg incharge tu ckp un blum fax apa ii lgi.. Sye nk tnye agak ii brpe lme ea dorang nk fax surat tu dn lagi satu perlu ke pemegang kad un ni ambil surat akuan bujang dri ketua kampung sbb pjbt agama kata perlu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dari dulu memang susah sikit UN dari Myanmar nak kahwin. Satu, nak kahwin kena mintak surat kebenaran berkahwin Dan surat akaun bujang. Dua2 ni mesti dari Embassy Myanmar. Selalu nya embassy sana mmg tk layan. Tk bg. Bukan masalah Un. Sebab tu Un lengahkan masa. Sebab depa tau embassy Myanmar mcm mn.

      Ntah lah dik. Dua2 kena ada. Sebab JABATAN agama nak. Surat Dr Un pun ye, JABATAN agama nak. Tiga2 ni tkde. Memang JABATAN agama tk boleh buat apa2

      Delete
    2. Blh x contact sy mcmne urusan tu. Sy pun bakal berkahwin dgn pemegang kad unchr
      01121138357 sorry admin dia xde tgl apa2 detail nk contact utk tye mcmne dia buat prosedur

      Delete
  44. Salam Admin. Saya nak berkahwin dengan warga yemen ni. Dari 14 Nov 2018 saya submit borang untuk dapat kan surat kebenaran kahwin dari embassy sekarang dah 16 Feb masih tak dapat. dia pegang pass lawatan.. Tapi sekarang kat Yemen. Kalau apply Unchr still kene dapat kan surat kebenaran berkahwin dari embassy yemen ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yep. Wajib. Selagi tak dapat surat kebenaran tu, selagi tu tak boleh kahwin.

      Saya tak faham, pasangan pegang pass lawatan tp sekarang kat Yemen? Means pass lawatan sebelum ni yang dapat masa masuk Malaysia dah abis kan tempoh. Sebab tu balik Yemen, kan. Then plan nak masuk balik Malaysia. Mcm mn pemegang kad UN, boleh keluar Malaysia? Sebab bila ada kad Un, passport dah tak valid. Means ada 2 ni. Kad Un pun ada, valid passport pun ada. Nasib immigration tk tau.

      Anyway, kena ada surat tu. Lg satu surat akaun bujang. Dua2 tu kena Embassy bg. Takde, mmg tk boleh buat apa2.

      Delete
  45. Betul ke pemegang kad UN. Diorang walaupun ada degree tak boleh kerja kat malaysia as level degree?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Susah dik. Melainkan company sanggup uruskan urusan visa kerja di immigration .Tp biasanya immigration tk layan sebab pemegang Un tk boleh kerja level professional. Lagi pun takde company yang ambil.

      Delete
  46. Assalammualaikum....
    Saya seorang pelarian Rohinya , Dan sudah Mendirikan rumah tangga dgn wanita warga malaysia sudah hampir 6tahun dan mempunyai 2 org anak.. tetapi saya masih belum daftar under jabatan agama islam malaysia, bole kah saya daftar semula di jabatan agama islam, sbb dulu saya kahwin nikah dgn ustaz di surau shaja, tak ikut prosedur undang2 malaysia.. bole tak sya nak daftar di jabatan agama islam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Omg. Ustaz tak bertauliah dari pejabat agama,kan. Anak sekarang ada ic Malaysia? Ada surat beranak ke? Kalau takde, kesian kat anak2.

      Kalau nak register semula kahwin tu. Proses nye sangat panjangggggg Dan susah. Melibatkan immigration dan juga Myanmar embassy. Yang boleh encik buat, minta isteri jumpa ustaz incharge di pejabat agama tempat encik. Jumpa ustaz yang uruskan nikah kahwin ye. Bukan yang kerja di kaunter. Tanya diaorang buat penat. Cakap je nak jumpa ustaz (make sure tahu sapa nama ustaz, senang sikit). Tahan je la telinga kena bebel.

      Lagi satu PENTING ni, encik ada passport? Kalau takde, lagi susah huhuu. Sebab biasanya immigration akan minta batal kan UN kad dan keluar negara, n masuk balik. Keluar la pegi negara yang dekat2. Tp kalau takde passport, memang takde harapan. Ini yang saya tahu. Cuba lah pegi pej agama bincang. Baru tahu, apa perlu buat.

      Delete
  47. salam
    sy dah buntu sgt semua borang dan persiapan sy da wat cuma tunggu visit pass tunang sy yg sr yemen,da 8 bulan x siap..pasport ambessy ambil masih x pulang katanya dalam proses..ape patot sy lakukn,,buntu sgt

    ReplyDelete
    Replies
    1. Posting ni mengenai proses perkahwinan dengan Status UN. Kalau tunang cik ada passport yang sah, makna nye bukan status UN. Kalau status UN, ikut proses seperti di atas. Kalau plan kahwin ikut immigration guna passport, passport tu wajib lah ada. Klw status UN, apply lah kahwin ikut UN. Tapi perlu juga surat perakuan bujang dan surat kebenaran berkahw8n dari embassy Yemen di kl.

      Delete
  48. masa saya kahwin dua tahun lepas, suami saya warganegara boleh masuk UN mintak surat kebenaran. tp kene bawa la segala borang yg dari Jabatan Agama islam tu. masuk sekali dgn suami masa tu mmg suami berkeras cakap Jabatan Agama minta kami datang ambil surat. nanti terus guard tu bawa pergi masuk. nasihat saya, jgn cakap dgn guard myanmar. cuba lah bercakap dgn indian ke. semoga dipermudahkan!

    ReplyDelete
  49. Assalamualaikum semoga semua kawan2 yg komen dlm ni dipermudahkan urusannya..in sya Allah ..

    Soalan sy pula lain dari yg lain.

    1 : sy pelarian dari myanmar dan jgk seorg pemegang kad unhcr berdaftar

    2 : sy telah pun berkahwin dgn seorg warganegara melalui prosedur jabatan agama negeri johor dan unhcr..
    Alhamdulillah semua selamat dan berjaya

    Dan telah pun dikurniakan seorg cahaya mata lelaki alhamdulillah.

    Namun sampai ke hari ini sy masih berstatus pelarian yg mane dgn ini sy sukar memdapatkan pekerjaan tetap demi mencari nafkah utk keluarga

    Apakah ade solusi bagi masalah ini
    (Menukar status utk PR)

    Jika ade apakah yg harus sy lakukan
    Dan berjumpa dgn siapa utk masalah ini
    Dibincangkan

    Namun setakat hari ini sy telah pun menghubungi pejabat imigresen putrajaya utk bertanya ttg masalah ini dan jawapan yg sy dapat sgt menghampakan diri

    Pjtb imigresen suruh sy batalkan kad unhcr dan pulang ke negara asal dan kembali dgn passport

    Kalau la sy boleh balik dan boleh buat passport dh lame sy buat..sedangkan negara tanah air sy sendiri tidak mengiktiraf sy sebagai warga negara ..

    Jawpan yg sgt unlogical..

    Mohon pandangan admin dan sahabat2 yg mempunyai pandangan ttg masalah seperti yg sy alami ini..jazakallahu khairon....dan satu lagi dah xtahan dah aduhaiii banyak nya saman sy kena mase nak ke tempat kerja..dilema sungguh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang ada passport negara Masing2 dan berkahwin dengan warganegara Malaysia yg berbelas tahun pun mohon belum tentu lulus PR, encik. Inikan yang Hanya ada kad UN nak mohon PR. Mesti ada passport.

      Encik pergi lah Mana2 immigration di Malaysia, memang itu lah jawapan nya. Pulang kan kad UN, balik ke negara asal. Mohon passport di negara asal. Masuk semula Menggunakan passport. Bukan tak logik. Kahwin dengan pelarian UN, memang solusi nya untuk tinggal sahaja di sini.

      Walaupun encik ada passport negara asal pun, encik Hanya boleh mohon spouse visa. Spouse visa pun kalau dalam stamping visa tu ter tulis, employment is not allowed. Pun susah mohon kerja.

      Yang boleh saya advice, buat lah bisnes sikit2. Atau kerja dengan bukan warganegara. Kerja biasa2. Bukan professional walaupun ada ijazah.

      Delete
    2. Blh x bg pandangan mcmne prosedur nikah lelaki itu pemegang kad unchr. Tlg contact sy 01121138357

      Delete
  50. salam saya nk tanya mcm mne saya nikah dengan lelaki syriavdia dah setahun lebih duduk di malaysia syria dan guna kad UN . boleh tak bagi tahu mcm mne ? .. boleh tak whatsap saya 01161655402 please

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baca balik posting saya di atas. Pergi Pejabat Agama tempat saudari. Tanya Nama pegawai yang in charge untuk perkahwinan dengan UN. Supaya UN boleh bg surat. Seperti biasa, baca semula di atas. Baca amalan mulia.☺️.

      Delete
    2. Bismillahirrahmanirrahim
      Assalamualaikum,saya lelaki warga Rohingya yang pemegang kad UNHCR juga, saya ingin bertanya tentang permohonan perkahwinan wanita warga negara Malaysia, masih boleh ke saya memohon sijil Nikah? Saya bercinta dengan seorang wanita muslimah warga Malaysia, sekarang sudah hampir tiga tahun kami setia satu sama lain, tapi sayangnya masih belum sah di sisi Allah dan undang-undang negara. Mohon bagi info , terima kasih.

      Delete
    3. Bismillahirrahmanirrahim
      Assalamualaikum,saya lelaki warga Rohingya yang pemegang kad UNHCR juga, saya ingin bertanya tentang permohonan perkahwinan wanita warga negara Malaysia, masih boleh ke saya memohon sijil Nikah? Saya bercinta dengan seorang wanita muslimah warga Malaysia, sekarang sudah hampir tiga tahun kami setia satu sama lain, tapi sayangnya masih belum sah di sisi Allah dan undang-undang negara. Mohon bagi info , terima kasih.

      Delete
  51. assalamualaikum
    saya ingin berkahwin dengan gadis Palestine.. ada calon tak??

    ReplyDelete
  52. Bagaimana procedur kemasukan pemegan kad unhcr yg berkahwin dgn takyat malaysia di luar negara untuk masuk ke malaysia?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pertama, pasangan u ada passport tak? Kalau ada passport yang masih sah, should be no problem. Passport yg sah means, passport yang belum expired serta tidak melanggar tempoh visa di sana. Kalau overstay kena bayar denda di immigration sana. Tapi biasanya kena banned, tk blh masuk balik negara sana untuk tempoh tertentu. Tengok immigration sana, ada 4 tahun, ada 3 tahun, ada lebih. Masuk sini, terus pegi UN di kl, untuk registered . Tapi siap sedia dgn pertanyaan soal selidik staf UN. Jangan menipu. They know k. They very expert .

      Kalau UN yang takde passport, means langsung takde passport, susah sikit. How nak keluar dr sana kalau takde passport? Kita pegi travel need passport kan. Like that la.

      Lagipun u tak cerita detail.so sy cerita secara random.

      Delete
  53. Assalamualaikum.... Untuk negeri Kedah ada x slot untuk brkwin wrga pelarian ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena check pejabat agama Alor Setar. Tolong tanya sana. Jangan tanya pej agama kecik2 ni.

      Kalau boleh, maklumkan di sini ye. Sebab setahu saya hanya di johor dan selangor yg ada

      Delete
  54. Salam Tuan. Minta maaf saya ingin bertanya dan memohon pendapat.

    Saya ada kenalan wanita pelarian syria yang menetap di kem pelarian Antakya Turki dan saya nak jadikan dia isteri saya. Soalan saya, macam mana saya nak bawak wanita ni datang ke malaysia? Perlukah saya jemput dia di turki?
    Dan apa lagi persediaan yang saya kena buat?

    Mohon pandangan ye.

    ReplyDelete
  55. saya from spore ,pasangan saya yemen hold un card n passport,kami bercadang hendak bernikah d msia putrajaya but they nk 3 bln msia visa,nt un card.but kita tk ada $$$ nk buat visa,but my wwli tk bole dtg msia coz uzur.where is e right plc to daftar nikah use un card only n passport?help us pls.we wan our relationship in halal tq u

    ReplyDelete
    Replies
    1. I guess, ur bf tak boleh dtg Singapore due to his country, Afghanistan kan. Complicated sikit ni, if u nak nikah di Malaysia since u not Malaysian. Sebab tu putrajaya letak syarat 3 bulan Malaysia visa. Actually can't married if have both, UN n passport. Kena pilih nikah atas UN atau passport.tu kalau Malaysian.

      If u want to be halal, ikut apa putrajaya said. Itu saja caranya.

      Delete
    2. Cuma saya nak ingatkan , u warga Singapore . Kerajaan Singapore takkan keluarkan visa pasangan untuk suami u walaupun u dah nikah di luar negara. Hatta nikah di Malaysia pun, Kerajaan Singapore tak akan bg spouse visa utk suami u. Banyak pasangan luar kahwin org Singapore di luar tak dapat esp negara2 mcm Afghanistan Pakistan Yemen ke hatta Indonesia pun. So, how u nak hidup dengan dia suami isteri? Means u yang kena keluar masuk Singapore utk jumpa husband u. Kedua, kalau dah nikah, kat mana suami u nak tinggal? .

      Pikir betul2. Sebab Jalan u nak tempuh sangat susah.

      Delete
  56. salam tunang sy dr yemen DH knl dkt 2 tahun tpi mmng x lps jugak kt imegresen semua borang langkap cuma special pass tu mmbuat kami x bole nikah..bunty rasa nk g Thailand nikah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau nikah atas UN, kenapa kena immigration? I think, ur bf ada passport sebab tu u pegi immigration kan? U tak explain detail, kenapa tk boleh dapat special pass. Immigration said kena balik yemen ke? Kalau negara in war, boleh pegi negara terdekat yg warga Yemen tak perlu visa, seperti Indonesia rasanya. Tu kalau u ada UN. Sebab immigration mesti minta u cancel kan UN.

      Maaf saya tk paham, sbb sis tk cerita detail.kalau nikah atas UN, tk perlu immigration sebab UN holder takde passport yg still valid. Should be no problem.melainkan ur bf bukan UN, atau dia UN tapi u pegi immigration sebab nak hidupkan balik passport dia yang dah mati

      Delete
  57. Bismillahirrahmanirrahim
    Assalamualaikum,saya lelaki warga Rohingya yang pemegang kad UNHCR juga, saya ingin bertanya tentang permohonan perkahwinan wanita warga negara Malaysia, masih boleh ke saya memohon sijil Nikah? Saya bercinta dengan seorang wanita muslimah warga Malaysia, sekarang sudah hampir tiga tahun kami setia satu sama lain, tapi sayangnya masih belum sah di sisi Allah dan undang-undang negara. Mohon bagi info , terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memohon sijil nikah? Dah nikah ke atau dalam perancangan untuk bernikah?

      Kalau belum bernikah, gf u daru negeri mana? Biasanya permohonan untuk bernikah dgn pemegang UN dengan warganegara Malaysia Hanya boleh di jab. Agama Selangor dan Johor. Negeri lain saya tak pasti, dah boleh ke belum.

      Lagi satu, warga Rohingya atau warga negara lain pun, perlu kebenaran bernikah dan surat bujang dari kedutaan negara masing2. Perkara PERTAMA yang u perlu buat, pegi embassy Myanmar untuk mohon 2 dokumen ini. Surat perakuan bujang dan surat kebenaran berkahwin. Selagi tak dapat dua ni, jabatan agama tak boleh buat apa2. Memang itu syarat jab. Agama kalau wanita Malaysia nak kahwin dgn orang luar.

      Delete
    2. Assalamualaikum.
      Saya masih dalam perancangan untuk nikah... Gf sy orang Selangor Klang... Tapi kan semua orang pun tau warga Rohingya tiada kaitan dengan kedutaan Myanmar... di kedutaan Myanmar MMG dari dulu tidak ada daftar apa-apa pun tentang warga Rohingya... Sbb kan warga Rohingya tiada taraf kewarganegaraan di negara sendiri.. Rohingya cuma daftarkan di UNHCR Malaysia saja... Apa yang saya harus dilakukan mohon bagi penjelasan terima kasih.

      Delete
    3. Betul. Sebab tu, saya bagitahu pasangan Rohingya yg nak berkahwin dengan org Malaysia, redha tiada jodoh. Sebab masalah utama embassy Myanmar takkan bagi dua surat, surat perakuan bujang serta surat kebenaran berkahwin. Tapi kalau nak cuba apply di embassy Myanmar, cubalah. Tak cuba, tak tahu. Dari dengar cakap orang kan.

      Kalau tk dapat, tolong jangan nikah guna sindiket iaitu nikah dengan kadi yang bukan dilantik oleh Jabatan Agama. Haram (rujuk fatwa). Lagipun nanti yang jadi mangsa anak2, sebab nikah tidak didaftarkan di Jabatan Agama. Jangan dengar orang cakap, nikah je guna kadi mana2, nanti pegi Jabatan Agama daftar. Nauzibillah mindzalik. Di jauh kan. Banyak kes, mcm ni, anak2 jadi mangsa. Tiada sijil nikah sah, sapa nak percaya suami isteri. Mohon di jauh kan.

      Nasihat saya, cuba dulu ke embassy Myanmar . Mana tahu boleh. Kalau tak boleh, saudara lebih tahu apa yang baik. .

      Delete
  58. Ni sy beritahu cara2 yg bukan UN ye.
    1) Kalau semua dokumen dah ada termasuk wali pun setuju, kenapa pula masalah kalau nikah di Malaysia? Should be no problem kalau nak nikah di Malaysia kan. U perlu siapkan semua detail pasangan di Jabatan Agama sebelum dia sampai, serta surat dari immigration bila dah sampai. Sebab immigration nak tengok pasangan juga. Tp maaf sebulan mmg tk cukup, biasalah masalah lama sbb immigration keluar lambat surat. Jika dah hampir sebulan masih belum settle, keluar sekejap ke negara lain yg warga Afghanistan tak perlu visa.

    IMMIGRATION DAN WISMA PUTRA BUKAN NAK MELENGAHKAN YE, SEBAB BANYAK KES WANITA MALAYSIA TERTIPU DENGAN WARGA LUAR, SEBAB TU LAMBAT.

    ReplyDelete
  59. Kalau warga Afghanistan,tiada embassy Malaysia di Afghanistan ye? Kawan2 saya ramai je kahwin di luar negara kalau thru jabatan agama di Malaysia should be no problem. Kejap je proses register. Kecuali bkn thru jaba. Agama. Memang lambat. Kadang2 lebih setahun proses siap. Takde masalah asalkan pasangan dan diri u sanggup tunggu. Biasa nye nanti masalah timbul, sebab visa pasangan u. Selagi tak settle registration , dia kena keluar masuk Malaysia since social pass dpt sekejap.

    ReplyDelete
  60. warga yemen tpi bkn under u.n,da overstay and ada special pass borang kami langkap tpi tetap x bole nikah psl special pass.imegresen sruh blik yemen and dtg semua...dot 2 tahun da..mnhadap bnda ni

    ReplyDelete
  61. Bolh x hubungi sy pejbt negeri selangor mane awk pergi? Sbb su pergi kata xblh kawen.
    01121138357

    ReplyDelete
    Replies
    1. su tu apa. Pergi ofis masjid shah alam. Semua pej agama selangor boleh. Yg penting tanya ustaz yg incharge. Bukan staf kaunter. Tanya staf kaunter, mmg depa tak tahu pun. Ada ambil tak checklist dokumen permohonan nal nikah? Ada kan situ tulis UNHCR boleh juga.

      Delete
  62. Sy pergi pejabat agama daerah klang tp mereka bgtau wanita warganegara x blh nikah dgn lelaki pmgang kad unhcr ttpi wanita pmgang kad unhcr kwen dgn lelaki mlysia blh dan psgan pmgang kad unhcr blh mereka uruskan. Sy pun pelik dan dgn mudah jwb anggap tiada jodoh saje x blh kawen. Sdgkan ahli klga merestui hbngan kami dan suruh ke pjbt agama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye ke sis. Mcm tu pulak. Bila pula rules baru tu. Tak pergi jabatan agama lain ke. Shah alam ke. Yg dekat masjid shah alam tu. Tapi kena nikah di situ, pemastautin di shah alam.

      Try je tanya. Klw boleh, yang lain kan boleh ada jalan nya.

      Delete
    2. Betul .. kali terakhir sy prgi jais dkt gombak tahun lps buln SEPTEMBER, mereka kata perempuan pemegang UN shja d benarkn brkhwin dgn llki wrganegara malaysia, lelaki pemegang UN dh x blh khwin dgn prmpuan malaysia ni, last katanya 2017 n now dh x blh lgi, sy jwb klau prgi jais shah alam dkt ngan masjid tu blh ke, trus staff tu kata sama je buang msa awk prgi jwpn still sma .. sorg staff lgi menyampuk,x ada jdoh dh .. blh sengih2 mcam kerang bsuk pulak, byk cantik muka dia, eh ingt org khwin x ada restu family ke ?? Mak sy byk kli kata jgn ptus asa, usaha n doa .. mak sy kata, doa dia selalu ada untk sy di permudahkn urusan ni smua, eh jais tu blh pulk sesedap je lidah n mulut dia kata x ada jdoh dahhhhhh .. now sy tgh tengok2 cari2 negeri lain kot blh benarkn brkhwin dgn lelaki pemegang UN ni .. sy plan nk khwin dh setahun sebuln brlalu .. till now hmm .. yg mna2 tahu negeri lain benarkn brkhwin dgn lelaki pemegang UN ni selain negeri selangor, blh la share2 info ya .. thanks admin sudi jwb pertanyaan ..

      Delete
  63. Salam, maaf nk tnya .. tunang sy org yaman, baru setahun 6 bulan stay malaysia, dia msuk sni dgn visa pelancong 3 bulan, now dh exp tpi tgh renew maybe dlm 3 or 4 buln sy pun x tahu berapa lma, visa dia tamat lps 3 buln lps tu dia trus prgi UN nk mohon kad UN coz dia nk stay trus kat malysia x nk balik yaman, kat sna tgh perang, so lps setahun gak bru dpt kad UN tu, so now kami nk khwin mcam mna ye ? Blh pkai UN shja or kena tnggu visa yg tgh dlm proses renew tu ?? Pening sy, please admin tlong reply .. thanks so much

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makne nya dia belum status UN lagi kan. Dalam masa yg sama, visa pun dah expired. Kira dia PATI kan. Tak boleh nikah selagi dia status PATI.

      Tunggu antara 2 ni, yang mana selesai cepat. Kalau dah renew visa, UN tak boleh apply ye. Pelarian UN tidak boleh sama sekali ada active visa (active passport, still blh kalau nak apply UN). Rasanya sis faham, passport dan visa berlainan. Nak tk nak, kena tunggu. Just harap, jangan di tangkap imigresen. Sebab visa dah expired. UN pun takde.

      Delete
    2. Dia dah dapat UN card, tapi visa x tahu khabar nya senyap je embassy x call pun, boleh ke kahwin dah ada UN ni or kena tunggu jugak visa nya, thanks sudi jwb soaln sy

      Delete
    3. Dah ada UN, mana boleh ada visa. Salah tu. Ramai pelarian UN yang ada passport salah guna. Ada dua2, tak boleh. Ada UN, dan dalam masa yg sama visa active. Atau apply visa pun tak boleh.ini Malaysia, bukan America ke Australia ke yg sign Geneva Convention. Tak kena tangkap, takpe.

      Kalau nak nikah, guna je UN. Tapi jangan pulak cakap ada apply visa. 🤭. Jangan juga cakap ada passport active. Nanti kena pi imigresen, lagi haru. Proses seperti di atas.

      Delete
  64. Salam...
    Saya akan bernikah dengan tunang saya warga Iran pada akhir bulan September 2019.Kami telah berkawan selama 6 tahun.. Semua keluarganya telah lama menetap di Dubai.. Saya ingin tahu cara bagaimana untuk memohon bernikah di selangor..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf, yg procedure diterangkan di atas utk Pelarian UN. Untuk pemegang passport yg bukan UN, sis pegi terus ke pej agama selangor. Nnti dia bagi checklist permohonan berkahwin dengan warga luar.

      Delete
    2. Nanti dh dpt checklist. First thing, kena mohon surat perakuan bujang dan permohonan berkahwin di Iran Embassy. Kalau tunang takde di sini, sis je mohon. Tapi make sure tunang bagi semua info yang embassy nak. Saya tak tahu apa yg embassy nak, sis kena pegi embassy sana untuk kepastian.

      Mohon perkahwinan thru online. Mohon di web jabatan agama selangor. Last kena pegi imigresen. Yg ni sy rasa pasangan kena ada. Tempoh lulus, lama sikit . Bergantung karenah pegawai. Abis ni baru blh submit semua dokumen di jabatan agama.

      Delete
  65. As salam,saya berasal dari sabah dan menetap di p.pinang,saya nak berkahwin dengan penegang kad unhcr(rohingya),saya nk tanya di pejabat agama manakah saya perlu bertanya untuk permohonan berkahwin? Untuk surat perakuan bujang dan surat kebenaran berkahwin memang perlu minta dari embbasy myanmar ke?..boleh beritahu tak,pertama sekali saya kena buat apa,.terima kasih di atas info yg akan di berikan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena rajin baca komen2 di atas. Ada yg share pengalaman dia proses berkahwin dgn UN. Memang perlu surat perakuan bujang, kebenaran berkahwin dari embassy Myanmar.

      Tapi maaf ye, since ur pasangan Rohingya, memang susah nak dapatkan dua surat ni dari embassy Myanmar. Selagi takde surat ni, tak boleh kahwin. Sebab jabatan agama nak dua ni, selain surat dari UN. Tapi nak cuba, ok je. Kalau dapat dua surat ni, update ye.

      Kalau tak dapat, jangan guna nikah luar dari jabatan agama. Tak sah nikah kalau guna kadi yg bukan tauliah dari Jabatan Agama. Samada redha tiada jodoh, atau cuba lagi sampai dapat surat tu.

      Delete
  66. Sy pergi pejbt agama yg shah alam tu. Negeri selangor dan daerah. Mmg ustaz nyatakan slgor dh x uruskan lg dan bnrkan berkahwin dgn pemegang kad un. Dorg mencadangkan kawen luar negeri dr slgor. Skang mmg dorg dh x amik kes ni lgsg w/pun kita msih hntr permohonan tu. Mmg tulah jwpn dorg. Sy dh cuba tye xkan rayuan pun xblh tp mereka ttp kata x blh dah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ohh. Mcm tu. Patut lah ramai tanya kenapa tk boleh sekarang. Takpe lah sis, takde jodoh. Kadang2 undang2 ni, boleh je buat, cuma ketatkan sikit. Kesian yg memang pasangan ikhlas dan jujur nak bernikah.

      Delete
  67. Anak saya sdh lima tahun, saya nak tahu anak saya boleh bersekolah di nagara Malaysia tak? Dia tidak mempunyai mykid.isteri saya org Myanmar pemengang UNHCR. Sudah 6tahun kita nak berkhawin tapi dia tidak mempunyai passport. Dan sudah habis duit jalan sini sana utk dapatkan surat khawin. Tapi tak dpt2 juga

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab tu anak2 encik tk dapat mykid. Kerana pernikahan tidak berlangsung melalui jabatan agama. Bukan melalui kadi yg bertauliah. Sepatut nya sebelum nikah dulu, encik dh pikir semua ni. Tapi apa nak buat, semua dah terjadi.

      Encik cuba pegi pejabat pendidikan, bertanya dengan pegawai. Bagaimana untuk memohon persekolahan anak, jika tiada mykid. (Tapi masih ada surat beranak kan?)

      Delete
  68. Salam..nak tanya mcm mana proses kalau kahwin dengan pelarian egypt yang overstay 5 tahun..tiada kad UNHCR..just ada kad khidmat imigran sahaja tetapi dokumen isytihar bujang dah ada...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini lah masalah kalau nak kawin dgn pelarian tapi takde kad aktif unhcr. Saya nasihatkan lupakan sahaja. Sebab tk ada proses legal yang boleh menikahkan dgn cara sah di Malaysia. Satu, takde kad Unhcr. Maknanya nak nikah memang tk boleh, sebab unhcr takde info pasangan. Langsung takde. Bila takde mcm mana nk bg ke jabatan agama? Kad imigran tk layak untuk jadikan dokumen utk nikah di sini. Kedua, passport pun social visit pun dah expired. Nk kawin guna passport, lagi tk blh.

      Baca semula blog saya. Tiada kad unhcr, tk blh buat apa2. Lgsatu yg nk ingatkan, jgn nikah sindiket ye. Nikah tanpa melalui jab agama, bkn dgn tok kadi bertauliah. Kerana kasih aku turutkan. Ni akan mbawa masalah sgt2 besar kemudian hari. Tiada sijil nikah. Selalu sy dpt info pasangan nikah cara ni, konon nnti dh nikah bawa je sijil nikah palsu ke jab agama. Nnti jab agama bg yg ori. MAAF. TIADA.

      Klw overstay , pegi imigresen clear overstay. Mohon special pass utk balik ke egypt. Bayar denda in full. Banned ke tak, mohon ke pegawai utk kurangkan tempoh banned. Abis waktu banned, boleh masuk semula. Pastikan passport masih active.

      Delete
  69. Posting tahun 2016, sampai 2019 masih ramai komen, alang2 nak tanyalah, kalau kita gie embassy boleh ke tanya mereka mengenai pelarian negara mereka yang kita boleh kawen... Ada kata boleh tanya embassy mengenai perkara ini... Tapi memandangkan saudari ada info, bolehlah share, or macam mana nak cari pelarian yang boleh kita kawen... Kalau tanya terus kn jawapannya saya x tahu or x kenal... Hihihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. U ni lelaki ke perempuan. I guess lelaki.embassy pun tk tahu encik mengenai info pelarian dr negara mereka. Apalagi yg mana bujang, yg mana janda.

      Kalau nak cari pasangan, biasanya personal kenal. Nak tanya2 org, yg mana single, siapa yg single susah. Biasanya perempuan dtg dengan keluarga. Tak mungkin dtg seorang macam pelarian lelaki. Samada dtg dengan ayah atau abang.

      Delete
  70. Tak salah saya bermula bulan 4 2019, jabatan agama islam seluruh negeri telah menangguhkan perkahwinan bersama pemegang kad unhcr (lelaki sahaja) tetapi kalau pasangan anda pemegang kad unhcr tu perempuan boleh nikah di selangor.....penangguhan tidak tahu sampai bila kerana jabatan agama seluruh negeri mendapat surat daripada majlis keselamatan negara untuk melakukan penangguhan tersebut....kalau pemegang passport boleh jer kawin kecuali pemegang kad unhcr....

    ReplyDelete
  71. Hi. I adalah salah seorang yang berjaya berkahwin dgn pemegang kad unhcr lelaki. I pernah tinggalkan komen kat sini beberapa tahun yg lepas. Sebenarnya banyak yang email, pm, stalk social media i untuk bertanyakan isu ini. Ada yg dapat i guide dan kebanyakan yg tidak.

    Dukacita ingin dimaklumkan, semua pejabat agama negeri tidak lagi meluluskan perkahwinan dgn pemegang kad unhcr lelaki sejak akhir tahun 2017. X sure kenapa, mungkin diorg risau pasal sindiket @ takut pihak wanita warganegara Malaysia teraniaya. Ini berdasarkan pandangan i sahaja.

    Ada couple yg ingin mendapatkan dokumen i utk ditunjukkan kepada pejabat agama, utk mempersoalkan kenapa dulu boleh, skrg x boleh. Pejabat agama tidak akan meluluskan perkahwinan anda semata-mata ada mempunyai dokumen orang lain yg berjaya.

    Up-to-date Nov 2019, cara2 untuk berkahwin yg dinyatakan disini pada 2-3 tahun yg lepas tidak lagi boleh digunapakai sehinggalah pejabat agama negeri mengeluarkan syarat2 baru.

    Perkahwinan dengan sindiket palsu juga hanya merugikan anda & menyebabkan masalah yg lebih besar jika anda hamil. Anak2 tidak akan dapat status ayahnya di dalam dokumen walau dgn apa cara sekali pun. Tetapi semua ini terpulang kepada kehendak anda.

    I juga nk berterima kasih kepada admin. Beliau x pernah putus memberikan cadangan/pandangan/komen yg sgt konstruktif tanpa sebarang balasan. Allah sahaja dpt membalas budi baik tuan.

    Akhir sekali, utk pasangan yg tidak berjaya lagi. Jgn pernah putus asa. Mungkin Allah akan membuka jalan yg lebih baik buat diri anda. Insha-Allah~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul. Dulu boleh. Sekarang Selangor dh tk proses lagi. Saya setuju, mungkin ada banyak kes yang diterima oleh jabatan agama tentang isu2 yg timbul dalam perkahwinan dgn pemegang UN lelaki-perempuan warganegara. Sebab itu timbul undang2 baru tiada lagi pernikahan dgn pemegang UN lelaki.

      Byk jg tau isu nikah sindiket antara pelarian UN lelaki dgn warganegara, begitu jg lelaki luar negara yg visa/social visit dh expired(tp takde UN) . Sy takd3 data, tp mmg wujud. Sgt sedih. Wahai perempuan warganegara, pikir janganlah perjudikan masa depan sendiri dan bakal anak2, hanya kerana turutkan cinta. Tak berbaloi. Trust me. It is not worth it.

      Delete
  72. Kalau nak ikut pekeliling.. memey ditangguhkan sementara sehingga diberitahu kelak..
    TAPI tadi sy pergi ke Pejabat Agana Islan Gombak bertanyakan hal berkaitan bakal suami anak sy seorg UNHCR Myammar... Pegawai memaklumkan syarat mudah lelaki mesti tinggal di malaysia selama sekurangnya 4 bulan...

    ReplyDelete
  73. Saya nak bertanya ....saya akan bernikah dengan lelaki memegang kad unhcr tapi saya dah mohon sebelum kenyataan tu keluar....sekarang tinggal untuk pengesahan sahaja

    ReplyDelete
  74. Saya nak bertanya....saya dh siap kan borang nikah dan semua nya dah lengkap tinggal nak pergi sign je.....saya akan bernikah dengan pemegang kad unhcr..tetapi bakal suami lahir dekat Malaysia cuma dia tak dapat ic sebab kan ibu bapa nya pakai kad unhcr ...ada yang boleh bantu saya... tolong la

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau ada kad sah unhcr, try pegi Jabatan Agama tempat sis. Tapi katanya Selangor dah tak boleh kahwin dengan lelaki pemegang kad unhcr. Sampai bila, saya tak pasti. Tapi ada yg atas komen, Pejabat Agama Gombak letak syarat sekurang2 nya 4 bulan tinggal di Malaysia. Sis try la pergi Pej Agama Gombak, Tanya kan hal ni.

      Takde ic, tk boleh nikah cara biasa seperti warganegara Malaysia. Jadi Cuba lah ke Pej Agama Ampang.

      Delete
  75. salam sy azrul asal kedah yg akn khwin dgn perempuan unhcr, sy dh prin borang2 skrg kne pergi pjbt unhcr plk ke dgn bakal.
    dn dia status janda tp xde sijil cerai 7thn lepas cerai. ayh plk tak de sbb dh bercerai dgn mak dia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takde sijil cerai, susah juga. Macamana boleh takde? Hilang ke apa? Kalau hilang pun, mesti pejabat asal negara dia ada rekod.

      Pemegang unhcr dari negara mana? Pergi ke Kedutaan negara pasangan tu di sini. Mohon surat bujang. Biasanya kena pengesahan bujang dari pej agama negara pasangan atau family.

      Delete
  76. Assalamualaikum semua..aalhamdulillah Saya dah berkahwin 2 thun dgn pelarian dari Iraq ..dah Ada baby boy 😁...pertama sekali saya nasihatkan kepada semua yg nak berkahwin dgn foreigner buatlah dgn cara yg betul...ambil masa dan pergi ke pjabat agama kawasan tempat tggal pasangan tu..contoh, shah Alam, ke pejabat agama shah Alam...duduk dan tnya pegawai disitu dokumen apa yg diperlukan...kemudian isi borang online, sediakan Surat bujang dri embassy, Surat kebenaran nikah UNHCR (diemail trus ke pejabat agama), sain imam khariah pihak lelaki dan sebagainya...ambil masa, buat betul2..pengalaman sis mmg berbulan2 berurusan semua ni..air Mata, keringat jgn kata la...hahaha... alhamdulillah diluluskan...tpi betul kata penulis blog ni, selangor dah stop bgi kebenaran nikah dgn UNHCR..so cara terbaik, buat la visa dlu..apapun semoga semua urusan cik2 disini dipermudahkan..jgn putus asa..klau pasangan tu serious dgn Kita, dia kan sama naik tolong Kita selesaikan isu ini...jgn buat sorg2 ya..Salam sayang to uols..

    ReplyDelete
  77. Assalamualaikum..saya nak tanya, kalau bakal pasangan saya mempunyai passport yang valid tetapi visa yg dah expired, dan sekarang pemegang card UNHCR (Palestine) bagaimana pasangan saya hendak renew visa? any idea? thanks yea. Kami dah pergi jabatan agama negeri, permohonan utk berkahwin pemegang card UNHCR ( lelaki) ditutup. Kami cuba try untuk apply visa now.

    ReplyDelete
  78. Ya Allah.. sedih pulak baca berkenaan dengan lelaki pemegang kad UN xboleh berkahwin dengan wanita warganegara������.. kami baru merancang hujung tahun 2020 ni untuk berkahwin.. keluarga semua dah excited nak sambut keluarga baru dari Yemen ������..mohon doakan semoga urusan saya dan pasangan dipermudahkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. semoga allah prmudahkn urusan saudari.. alhamdulillah sy baru je tahun lps selamat brnikah dgn suami dr yemen. .

      Delete
  79. salam sy dh pergi jbtn agama selangor ustaz tu ckp skrg johor dgn selangor x urus dah khwin dgn unhcr, walaupun laki tu warga negara, un mmg tak terima dh, tp sy cube kt kedah skrg

    ReplyDelete
  80. sy da pergi jabatan agama islam wilayah tak terima/ Selangor pulak ustaz cakap skrg x urus lagi kahwin dengan UNHCR, pompuan un laki malaysia tetap tak bolh dah, laki un pun same tak blh.
    Selangor dan Johor dah tutup utk UNHCR, kita nak cube kedah pulak sbb kita call dieorg kata blh.

    ReplyDelete
  81. Macmana tu Tuan/Puan, dah berjaya ke buat di Kedah? Blh share tak apa prosuder? Terima kasih

    ReplyDelete
  82. Aslamualaikum.di kedah pun x lepas.semua dh submit borang nikah dri jbtan agama.sign khariah di mna kita tinggl.slps tu jbtn agama suruh pi imegeresion untuk mendapatkn cop.ttpi imegrition tidak luluskn.biar pun pemegang kad UN dh 10 tahun di malaysiA.jln terbaik kahein di siam.pastu byr denda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam mana u nak kahwin di siam kalau takde passport? Nak masuk negara lain, wajib ada passport. Melainkan masuk jalan tikus tanpa pintu sempadan imigresen.

      Saya nak ingat kan, kahwin di Siam untuk mereka yang ada passport Dan kadi yang bertauliah sahaja yang dilantik oleh majlis agama Thai. Kalau u nikah dengan Pihak sendiket atau bukan Pihak jabatan agama Thailand, pernikahan u tidak sah. Banyak pasangan buat mcm ni, dengan harapan lepas kahwin, bayar Denda saja, dapat sijil nikah. No no no. Big no. Akibatnya ramai tak boleh daftar, malah sampai beranak pinak, anak2 tak dapat sekolah. Pikir masa depan anak2.

      Delete
  83. Assalamualaikum sis saya nak sikit pendapat dari sis sebab saya buntu sangat,tunang saya pemegang kad UNHCR tapi dia lahir di Malaysia,Kuala lumpur ..dia tidak mempunyai dokumen lain selain kad unhcr..kami merancang untuk bernikah mengikut prosedur die Malaysia ,die juga telah merujuk jabatan agama Islam Kuala Lumpur dan Selangor tetapi mereka tidak lagi mengurus pemegang kad unhcr ..bagaimana kami ingin menguruskan untuk proses selanjutnya..mohon pendapat sis sebab saya betul sayang kan tunang saya ..terlalu ramai mulut orang cakap kami tidak boleh teruskan hubungan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam. Buat masa ini, Pihak jabatan agama mana2 negeri di Malaysia, tidak lagi menerima permohonan perkahwinan dengan pemegang kad Unhcr. Sampai bila, saya tak tahu.

      Erti kata lain, memang tak boleh dah sekarang. Kalau u pergi Unhcr pun, mereka pun hanya boleh bagi surat kebenaran berkahwin dan pengesahan pelarian Unhcr ke Jabatan Agama tempat u bercadang nak nikah. Tiada lagi surat direct diberikan pada pemohon. Problems nyA, permohonan perlu melalui Jabatan Agama sebab mereka yang meluluskan.
      .
      Solusi, mungkin u boleh tunggu sampai Jabatan Agama membuka semula permohonan. Atau maaf duk, akak nasihat kan jangan pergi ke Thailand untuk bernikah, sebab 1) pasangan tiada passport. Macam mana nak masuk negara lain tanpa passport? 2) jangan bernikah melalui sindiket. Ramai amik jalan pendek, buat mcm tu, dengan harapan, lepas kahwin, mesti jabatan agama lulus kan. No no no. Takde cara mcm ni. Byk pasangan buat mcm ni, silap2 jabatan agama charge u sebab sijil nikah palsu.

      Last sekali, adik pikir sendiri untuk kebaikan masa depan adik.

      Delete
    2. Sis, jgn sedih. Teruskan istikharah dan doa. saya baru bincang dgn peguam shariah siang tadi, prosuder baru utk berkahwin dgn Un perlu dapat keizinan mahkamah shariah. Cuma ia makan masa berbulan dan kos tinggi, dgn syarat wali izinkan. Mg Allah mudahkan jika ia benar2 baik utk diri sis.

      Delete
    3. Sis, jgn sedih dan teruskan doa istikharah. Mg Allah berikan penyelesaian terbaik. Ada peguam shariah maklumkan prosuder baru perlu dapat kelulusan mahkamah dulu, makan masa dan kos, dan dgn syarat wali izinkan.

      Delete
  84. Assalamuilaikum semua sya org maynmar so sya ada UNHCR card tpi sya nk buat passport untk american blh g tk. Sya org Maynmar rohingya muslim. Age 17

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau u ada kad Unhcr dan nak ke America, rujuk ofis Unhcr. Mereka ada cara dan boleh uruskan. Yang pasti, proses bukan senang, ada yang duduk sini 20 tahun pun, tak dapat pergi negara lain. Sebab Unhcr ada tetap kan saringan, hanya yang layak saja dapat.
      .
      Passport, kena rujuk Myanmar embassy. Apply sana. Kalau u masuk melalui bot atau kapal, takde passport,kalau embassy Myanmar bagi buat, untung lah u. Yang pasti kedutaan takkan layan. Nak cuba, Cuba lah, pergi Myanmar embassy untuk mohon passport Myanmar.

      Delete
    2. U bawa kad unhcr, pergi imigresen malaysia. Nnt diorg tlg buatkan passport USA. Lepas tu u boleh pergi america.. *sarcasm ��

      Delete
  85. Saya dimaklumkan boleh nikah melalui mahkamah shariah, cuma makan masa lama dan kos tinggi sikit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. Saya da pg tny tp mahakamah syariah suru ke jbtn agam jg..g mna itu?

      Delete
  86. salam..macam mana cara nak buat visa bg pemegang kad unhcr? apa dokumen yg diperlukan? boleh ke buat visa tanpa salinan pasport? sape2 boleh tolong bg info..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pemegang kad Unhcr mana ada passport. Kalau ada pun (maksud di sini passport belum expired), social visit pass dah expired. Pemegang kad Unhcr TIDAK BOLEH dalam masa yang sama masih valid social visit pass. Kalau imigresen tau ni, nasib lah kena. Saya tahu ramai pemegang Unhcr ada jugak passport yg masih valid social visit pass. TAK BOLEH kalau ikut law imigresen.

      Maksud u ni, dah kahwin ke? Dah kahwin pakai kad Unhcr? Soalan u ni, tk clear. Kalau dah kahwin melalui jabatan agama menggunakan kad Unhcr, nak mohon visa pasangan, kena pegi Imigresen. Jumpa Pegawai yang bertugas, bukan Tanya kat kaunter. 10 org u jumpa, 10 jawapan u dapat, so jumpa lah Pegawai yg incharge Special Pass. Wajib ada passport yg masih belum expired. Tak boleh salinan. Kenapa nak guna salinan kalau real passport ada?. Jangan confuse passport, dengan visa,dengan social visit pass. Social visit pass ada short term, long term. Visa ni biasanya saja2 mohon, tk dapat.

      Tapi kalau soalan u ni, maksud nyA, tak Berkahwin, tapi nak buat visa untuk pemegang kad Unhcr jawapan nyA TIDAK BOLEH.U cuba lah pegi embassy, kot2 diaorang ada cara. Kalau u pergi terus ke imigresen, sorry lah silap2 kena tangkap.

      Delete
  87. Aslm sy nk tny ni sy asl Myanmar lhir di kl bsar kt sni sy syg giler gn tunang sy dn die dh 4thun tpi tula plan nk nikah tpi sy just pegang kad un jerk die org sni sy dh xthu nk buat ape sy syg sgt kt die dn Surat bernk sy pulak hilang just skg pkai un mcm mne erk buntu sgt ni.

    ReplyDelete