Wednesday, January 14, 2015

Surabaya, Indonesia (Part 2)

PROBOLINGGO DAN IJEN CRATER

Untuk ke Ijen, dari Bromo terus ke Probolinggo. Jom tengok pemandangan di Probolinggo.




Musim buah sawo madu. Ntah la apa rasa, tak try pulak. Selain tu, musim buah mangga harum manis. Bersepah2.
















Ingat tak saya tulis bawang banyak di tanam di Bromo. Inilah kilang bawang. Kecik je bawang dia. Halus2.













Pokok gondol. Ehh macam Autumn pulak kan tapi panas ya amat. Hahaa.




 









 
Aktiviti harian penduduk di sini. Apa yang aku perhatikan di sini, driver2 agak daring. Memotong jek selagi boleh, seriau akak ko. Mat n minah saleh belakang aku pun seriau. Hahaaa. Dengar diaorg cakap2 sesama diaorang.




Then, diaorang hantar pakai van ke Ijen. Perjalanan 5 jam. PErfhh. Dah la van takde air-con. Nasib baek duk depan sebelah driver. Cantik pemandangan ke Ijen. MEh la tengok je lah gambar.




Perfhh, suka gila. Country sungguh.

















Penuh pemandangan macam ni.















Sampailah kami ke jalan masuk ke Ijen. KEcik je jalan dia. Berlubang2 pulak.









Sampai di hotel, sudah malam. Cantik lah kat sini, kat luar rumah mesti ada tanam sayur2. Di sini tkde wifi. Adeh. Nama hotel, Arabica. Kira hotel ni paling dekat dengan Ijen Mountain. Duk single room.






Pemandangan sekitar hotel.













Kat sini cantik, kalau tengok rumah2 di sini taman nya sangat cantik. tanam pokok2, sayur2 di luar rumah. Tak sempat nak amik gambar. Coz sampai di sini pun hampir gelap.







Sebelum sampai di sini, better beli siap2 air mineral atau apa2 yg nk dibeli, dong. Coz kedai takdek kat sekitar hotel. Malam makan maggi, yeaaa. Hahaaa. Mamat Benjamin yg aku kenal dr Bromo tu lepak2 ngan mat n minah saleh. Aku malas coz depa minum2 beer. Rasa tak selesa. So tido awal, pagi2 kul 1 dah kena bangun. Dalam hati, seriau gak ni boleh kah aku hiking wwoiii.

Sampai di Taman Ijen, kitaorg disambut guide. Ramai jgk kat sini. Ramai Indonesian. Bermula kul 2 lebih tu, maka naek lah kami ke atas. Couple Germany n Slovenia, dah naek dulu lah. Tinggal lah kami2 ni dgn guide. Ponek kaauuu. Hahaaaa. Tak tau la berapa kali stop. Mamat Ben tu pun pancit gak. Hihiii. Bila nak dekat puncak, datanglah bau yg agak kuat, bau sulfur. Nasib baek ada tisu basah. So selitkan kat mufflar tutupkan hidung. Memang pening. Sampai di atas, masih gelap. Memang lah coz trip kami utk Blue Fire tu. Nak capture image Blue Fire, sila turun lagi ke bawah bila dah sampai puncak. Better bawak topeng gas, setakat tutup mulut n hidung tu tak memadai n merbahaya sangat. Aku tak turun, tp aku pass kan kamera cap ayam aku kat guide, mintak dia tlg amik kan.

Maka, aku dan couple dari Slovekia ni yg sama tour duk la kat puncak. Sambil menunggu hari siang. Bila dah siang, Ya Allah. Speechless. Awesome gilaaa.




Tapi sebelum tu, meh tengok gambar yg diambil guide. Kamera aku ni cap ayam, so tak lah sharp n sebagus dlsr. Klw dlsr lagi cantek. Ni lah dia Blue Fire. Hanya boleh diambil kalau turun ke bawah.











Bila nak siang, camni la ghupenye. Dah kurang biru. Hanya boleh diambil pada waktu gelap. Siang dah tak nampak dah biru tu.













Bila nak hampir siang, Nampak tak kuning2 tu, sulfur la tuu.














Not recommended kalau nak amik gambar tanpa gas mask. Silap2 boleh pengsan terus kat situ, esp kalau angin tu ke arah ko. Gas sulfur tu bisa membunuh. Ehh cakap Indon pulak.










Hijau ko. Tasik Kawah Ijen. Ofcoz la Tak boleh mandi. Gila looo. Thumb up to this fascinating view.



 


 
Disebabkan couple tadi turun ke bawah, maka nya tinggal lah aku di atas sorang2. Hahaa. So, tak reti2 mintak sapa amik kan gambar. Miahaaaa. Benda putih kat bahu tu, tisu basah. Lupa daa nak simpan.








Dah amik gambar sakan, Barulah si Ben tu naek ke atas. Dia ajak turun, aku kata mm let's go. Dapat lah amik gambar dekat sket. Ramai umat kat tebing tasik. Tapi aku tak la turun sampai kat gas paip tu.








Speechless tengok pekerja2 di sini. Bayangkan la mengangkut sulfur tu sampai 65kg - 70kg untuk satu route. Satu hari berapa kali nak turun amik sampai ke tempat kumpul sulfur tu. Guide kata 1kg of sulfur cost 900 rupiah. LAgi banyak angkut, lagi banyak la dapat.








Laluan yang sama dengan pengunjung2. Nak amik gambar dengan diaorg pun boleh, Diaorg tak kisah. Tapi bagilah sket tips. 1usd ke, jadi lah. Just menghargai kerja diaorg ni, bukan senang oiiiii.









Dari tebing. Bahaya tau, hati2 coz tkde pagar2.












Ni lah, gambar dari puncak. Yang best korang imagine ek, sebelah kanan gambar tasik kawah Ijen, sebelah kiri alahaiii sangat awesome, gunung n awan2. Meh tengok next one.

 






Ni lah. Gila aku tengok weiii. Superb. Subhanallah. Indah sungguh ciptaan Allah. Tak menyesal la aku sorang ke sini. Hahaaa.












Macam lukisan, okeh. Tu mamat Ben tu. Kitaorg geng kat sini. Hahaaa.














Guide bilang tu Gunung Meranti. Bila ditanya ada ke yang hiking kat situ. Takde. Coz route nye tiada.
















Love this. Sangat2, okeh.
















Thumb up.















It's me!!.



 







Nak naek ke sini, tak perlu guide pun ok. Tapi tour ni lengkap sekali dengan guide. Then, boleh borak2 tau pasal Ijen. Thanks to my guide. Tolong bawak kan beg aku tu. Bagi sket tips dah tolong amik kan gambar Blue Fire tu kan. 




 Kalau u all perasan, pokok2 di sini kering kan. Coz diaorg bakar untuk elakkan pembakaran hutan besar-besaran bila musim kemarau. So, diaorg bakar siap2.





Sekian sudah di Surabaya. Then kitaorg balik ke Probolinggo. Aku mengejar bas ke Bungarasih dan airport. Mamat Ben tu ke Jogja. Dan couple2 mat saleh tu ke Bali. Untuk kos sila lihat Part 1,Surabaya.

No comments:

Post a Comment