Sunday, May 22, 2016

Panduan Berkahwin Dengan Pelarian U.N.H.C.R

Warganegara Malaysia yang mengambil keputusan untuk berkahwin dengan pelarian ini adalah checklist paling penting mengikut keutamaan; diingatkan DIBENARKAN BERKAHWIN DENGAN PELARIAN MENGIKUT UNDANG2 NEGARA, jangan dengar sangat cakap orang, tak boleh lah, illegal lah. Jangan ikutkan sangat maklumat yang ada di Google esp entry tahun 2011 mengenai yang nak kahwin dengan pelarian Myanmar tu (:D :D), sekarang tahun 2016!!. Sila datang sendiri ke ibu pejabat U.N.H.C.R untuk kepastian apa2 yang tidak faham. Untuk faham serba sedikit mengenai pelarian tengok posting sebelum ini --> klik sini.

1)  Pastikan pasangan anda adalah pelarian U.N.H.C.R yang betul. Disebabkan banyak sangat kes kad tipu yang menggunakan identiti orang lain tetapi gambar orang yang menipu. Maksudnya bukan gambar sebenar identiti pelarian tersebut. Bagaimana nak pastikan itu bukan kad palsu? Klik --> sini. Tapi tak boleh la korang check sendiri sebab hanya pihak tertentu saja boleh. Maka nya sila lah bersama pasangan anda itu ke ibu pejabat U.N.H.C.R. Google aje jika nak tahu alamat, paling senang naik teksi dari K.L Sentral ke sini. Datang pagi2 untuk mengambil nombor giliran. Jika pasangan anda ragu2 atau macam2 alasan untuk tidak pergi, LUPAKAN SAJA DIA kerana terang2 dia menggunakan kad pelarian yang palsu. 

2)    Dah alang2 datang untuk pastikan pasangan anda bukan menggunakan kad pelarian palsu. Mohon surat kebenaran untuk berkahwin dari U.N.H.C.R. Pastikan anda telah mengisi borang permohonan untuk bernikah dari Jabatan Agama. Sebab U.N.H.C.R perlukan kepada siapa surat kebenaran itu akan ditujukan. Isi borang online saja dan print sebelum datang. Boleh siap hari tu juga atau mungkin kena datang semula ambil surat kebenaran sebab perlu buka profile pasangan anda dahulu. Hanya staf tertentu saja yang boleh buka profile pelarian. 

3)     Dapatkan surat kebenaran berkahwin dan pengesahan bujang dari Kedutaan pasangan anda. Kedutaan Yemen ke Syria ke Palestin ke, etc. Kalau pasangan anda dari Rohingya penulis tidak pasti sebab mereka tidak diiktiraf oleh Negara Myanmar (sedih kan, siapa lagi nak bantu kalau bukan kerajaan sendiri). Tapi penulis ada dengar boleh juga berkahwin. Sila ke U.N.H.C.R untuk pertanyaan lanjut. 

4)     Datang ke Jabatan Agama Negeri untuk tahu checklist yang perlu disediakan sebab ini adalah peringkat paling akhir sebelum dibenarkan permohonan untuk berkahwin. Makna nya bila permohonan lengkap dengan dokumen barulah diproses. Seperti Sijil Kursus Perkahwinan, HIV test, etc. Pastikan bertanya dengan ustaz yang bertugas bukan STAF DI KAUNTER. Sebab tak ramai staf yang tahu sangat mengenai prosedur berkahwin dengan pelarian U.N.H.C.R. Nanti anda dapat maklumat tidak lengkap. Dan tidak semua Jabatan Agama Negeri membenarkan perkahwinan dengan pelarian. Buat masa ini yang penulis tahu ialah negeri Selangor dan Johor. Sila datang ke Masjid Besar Shah Alam atau Jabatan Agama Johor di Johor Bahru untuk pertanyaan. Dengar juga boleh di Kelantan. Apa2 sila pergi sendiri ke Jabatan Agama Negeri di tempat sendiri untuk kepastian. 

5)     Tidak perlu ke pejabat imigresen seperti checklist yang nak berkahwin dengan warga asing. Prosedur dengan pelarian tidak sama. Untuk kepastian, tanya Jabatan Agama Negeri untuk checklist. Sebab mereka yang mengeluarkan surat kebenaran untuk berkahwin. 

Itu saja checklist nye. Apa2 rujuk kepada U.N.H.C.R dan Jabatan Pendaftaran Negara seperti status anak yang lahir selepas bernikah bagaimana?, persekolahan anak di sekolah kerajaan selepas bernikah nanti bagaimana? Dan Pejabat Imigresen seperti status pasangan untuk tinggal di Malaysia setelah bernikah bagaimana? Jangan dengar cakap orang, pergi tanya sendiri dan dengar dari telinga sendiri. Lagi afdal. Kehkeh. Kalau anda tahu jawapan, informlah pada penulis. Mahu tahu juga.

Sebenarnya banyak nak ditulis tapi almaklumlah majoriti orang kita jijik sangat bila dengar nak berkahwin dengan pelarian. Sedangkan ramai saja penulis dengar orang kita tak kira lelaki atau wanita Malaysia yang berkahwin dengan mereka, tidak kira yang kerja biasa2 atau golongan professional pun ada. So bagi yang nak berkahwin dengan pelarian, nak tahu lebih lanjut atau yang sudah berkahwin nak kongsi apa2, sila post komen anda berserta sekali email. Yang tak berkenaan tu, tak payah lah komen. Hihii.

Sekian. 

34 comments:

  1. Assalamualaikum, terima kasih sangat ur informative blog. Saya planning nak berkahwin dengan pelarian dari Syria. Masa dia masuk dulu ke sini dia menggunakan passport. Kemudian baru dia apply kad U.N tu, social visit pass dia kiranya dah lama expired sejak dia gunakan kad pelarian. Bagaimana ye kami nak bernikah? Harap sangat dapat menbantu. Maybe kamu tau serba sedikit pengalaman dari kawan2 yang pelarian tu. Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. w.salam. Dah pegi ke Embassy Syria n bertanyakan perkara ni? minta tolong staf embassy bersama awak dan pasangan ke Pej.Immigresen untuk clearkan overstay, bayar denda dan dapatkan Special Pass. INform sebab overstay kerana mohon kad pelarian sebab pegawai mesti tanya kenapa overstay. Nanti kena pulangkan kad itu sebelum boleh dapatkan Special Pass. Bunyi macam mudah, :D, apa2 discuss dengan embassy. Biasanya staf embassy mesti nak tolong rakyatnya. atau email je lah kat saya bencitul80@gmail.com. boleh borak2 santai.

      Delete
    2. Hi saudari, saya juga bkal berkahwin dengan pemegang kad unhcr dari yamen. Kes kami hampir serupa dgn saudari. Dia masuk malaysia dengan pasport dan visa lawatan, setelah memohon kad unhcr dia tidak lagi memperbaharui visa lawatan. Saya difahamkan pemegang kad unhcr boleh bernikah tetapi hanya di beberapa negeri sahaja selangor johor dan kelantan. Apakah dokumen dan prosedure yang diperlukan untuk meneruskan urusan pernikahan ini...? Dan adakah perkahwinan ini di iktiraf?

      Delete
    3. Procedure seperti di atas. Kalau jabatan agama benarkan (jab agama yang keluarkan surat kebenaran berkahwin), maksudnya perkahwinan tu sah bukan illegal. Semestinye diiktiraf. Dapat kad nikah juga spt pasangan lain. Yang penting keluarga tahu pasangan Unhcr. Sebab tak ramai tahu boleh berkahwin, n mulut2 orang. Kalau mereka tak setuju pun, takde masalah juga boleh mohon wali hakim di mahkamah syariah menggunakan status unhcr walaupun dulu masuk guna passport. Kalau tak sanggup ke mahkamah, pergi ke embassy yemen discuss dgn pegawai incharge, renew passport then nanti pegawai boleh bawa u n pasangan ke immigration office apply Special Pass. Atau diaorang boleh buatkan. Tapi berbulan juga process nya. Yemen ada hubungan yg baik dengan kerajaan. Kisah zaman dulu2. Tidak spt embassy lain, susah sket lah. Nanti kad unhcr pulangkan semula pada unhcr.

      Delete
    4. Salam..kes saya sama juga....bakal berkahwin Dengan pemegang card unchr Egypt.masuk ke Malaysia Dengan pasport Dan visa LAwatan Dan tempoh hampir tamat. Sedang menunggu Surat Dari kedutaan Egypt utk Perakuan bujang tapi masih Belum DApat tapi tarikh visa hampir tamat.x tahu nak pergi yang mana dulu

      Delete
    5. Biasanya pej agama memang nak surat perakuan bujang tu, baru lah diproses. Tak dinafikan ada juga embassy yang kurang beri kerjasama. Selalulah pegi egypt embassy sana, push diaorang siapkan segera. Kalau takde pilihan kenalah kot pegi mana2 keluar malaysia dan masuk balik sini. Itupun kena check juga negara lain yg ada free visa for egyptian. Complicated sebenarnya. Semoga Allah permudahkan urusan saudari.

      Delete
  2. Pasangan saya dari Yemen, pelarian juga. KAmi plan nak berkahwin tapi dia dah lama tak datang interview di U.N menyebabkan kad dia dah expired. Macam mana ye tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa tak pegi interview tu, sepatutnya pergi dulu interview tu, kalau tak dapat datang boleh call minta postpone. Sekarang dah susah. UNHCR tak boleh keluarkan surat kebenaran untuk berkahwin. Minta pasangan anda ke U.N untuk masalah ini. Ada tempoh,kalau lama sangat dah expired kemungkinan besar makin susah. Semoga dipermudahkan urusan awak.

      Delete
  3. ASSALAMUALAIKUM, saya merupakan salah seorang pelarian dari Rohingnya dan pemegang kad UNHCR,Saya bakal berkahwin dengan bakal suami pada hujung bulan 9.setakat ini saya telah pergi ke jabatan agama islam selangor. pengalaman abang saya berkahwin dengan orang malaysia sangat lah susah hingga dia terpaksa berkahwin di thailand dan didenda di malaysia.tp boleh saya tahu, saya sebagai seorang perempuan bakal berkahwin dengan orang malaysia senang atau sama seperti abang saya? terima kasih :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam. Fasih nya bahasa melayu with complete sentences. :) Bagaimana ye abang saudari boleh keluar dari Malaysia tanpa passport? Sebab setahu saya pelarian tiada passport. Just nak tahu saja. Kalau perempuan yang pelarian sama saja, asalkan complete semua dokumen yang diperlukan. Kenapa ye abang dulu susah nak kawin? sebab tiada surat dari kedutaan Myanmar ke? sebab kawan saya yang bekerja di UN pun ada bagitahu kalau Rohingya, kedutaan tak nak layan sangat. tu tahun bila tak pasti pulak. mungkin sekarang dah senang. biasanya selain masalah kedutaan, masalah wali. sebab kebanyakan Malaysian tak suka kalau ada ahli keluarga kawin dengan pelarian. macam jijik sangat (sorry to say, but its fact). kalau semua dokumen pejabat agama kata ok dan complete, should be takde masalah.

      Delete
  4. assalamualaikum..sy mempunyai ramai kawan2 dr luar.bangla,india,thailand,nyanmar.sy ambil keputusan untuk berkahwin dengan pelarian myanmar yang memegang kad un..tapi sy x tau nak dapat rujukan dr mana..n kalau nak cerita tentang jijik sy rse bnde ni lawak..sy bkawan dengan pelarian myanmar terlalu ramai.kalau nak tau dorg jaga kebersihan lg dasyat dr rakyat malaysia sendri..2 yg buatkan sy respect.mngkin bukan semua tapi alhamdulillah kawan2 pelarian sy semua jenis yg pandai hormat org n sentiase sedar dri..tak macam bangla..sorry to say..bangla ni jenis x boleh kalah..cakap nk up je..hahahaha..kalau sudi boleh admin send info di email sy.sshafiza@ymail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maksud saya jijik tu dari setengah pandangan orang kita bukan pandangan dari saya. :) info memang seperti di atas, takde apa2 info yang hidden. Pasangan saudari Myanmar bangsa Rohingya ke? Dah ke kedutaan Myanmar untuk surat bujang tu? Apapun pegi ofis U.N tu. I think sekarang should be ok kot kalau pasangan Rohingya. Saya tak pasti, harap semuanya takde masalah.

      Delete
  5. Saya telah ke UNHCR hari nie untuk mendapatkan surat kebenaran berkahwin. Pihak UNHCR telah meluluskan tetapi surat tersebut akan dipos terus ke pihak JAIS di Shah Alam. Kita tak akan mendapat hardcopy sebab P&C katanya. Nasihat saya adalah dapatkan nama person in charge unit undang-undang keluarga, no fax dan alamat penuh jabatan agama. Saya tidak menyediakan semua ini, mujurlah pihak JAIS menjawab panggilan setelah saya call beratus-ratus kali. Kalau tak, kena datang lagi. Minggu depan akan pergi JAIS Shah Alam untuk mendapatkan surat tersebut dan keterangan prosedur seterusnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oic, awal tahun lepas UNHCR hanya bagi hardcopy saja n pasangan yang hantar sendiri pada Jab.Agama. That good, maybe sebab Jabatan Agama buat new rules supaya UNHCR hantar direct supaya takde penipuan. semoga urusan saudari dipermudahkan. :)

      Delete
  6. Saya nak bernikah dengan warga indonesia...tapi wanita warga indonesia ni lari dari kilang yang kontrak belum tamat tempoh...bagaimana cara untuk dilakukan...dan bagaimana cara untuk dapatkan possport yang sah sebagai perjalanan yang sah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf. Saya tak pasti sebab teman saudara bukan pelarian. Pelarian takde passport yang sah hanya ada kad pelarian UNHCR. Cuba saudara pergi Embassy Indonesia. Mungkin mereka boleh bantu.

      Delete
  7. Pergi pejabat agama dan UNCHR tu perlu bawa apa dokumen? perlu sediakan gambar ke??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau menurut update terkini;
      1) pergi ke pejabat agama terlebih dahulu. Perlu bawa surat kebenaran berkahwin dan surat perakuan bujang dari embassy pasangan. Bila pergi ke pejabat agama bagitau yang cik nak tahu prosedur berkahwin dengan pelarian UNHCR. Kalau nak kahwin dengan pelarian tak perlu surat perakuan dari Immigresen. Dan Tanya kaunter tu siapa nama UStaz yang incharge di pejabat agama untuk antar surat kebenaran berkahwin dari UNHCR. Pastikan cik tahu juga alamat pej agama tersebut.
      2) Pergi ke UNHCR dan berjumpa dengan staf incharge. Bawa pasangan semestinya. Amik no giliran dan tunggu lah. Datang pagi2 sebab orang ramai sangat. Bawa roti ke untuk makan sebab petang nanti baru dapat jumpa staf incharge. Tapi dalam tu ada orang jual juga. Nanti staf incharge akan minta alamat detail pejabat agama serta pegawai agama/ustaz yang incharge sebab nanti unhcr pos kepada dia.

      Good luck. Kalau ada maklumat terbaru, bolehlah update kat sini. Berguna untuk orang lain juga.

      Delete
    2. Maaf ingin brtnya..adakah slepas ini tdak ada visa lagi yg dikeluarkan untuk wrganegara yemen..dan jika ingin berkhwin visa tmat tempoh dan overstay tetapi ada kad unhcr bolehkah berkahwin?jika boleh berkahwin tdak ada msalahkah yg tidak diingin sperti dihantar pulang atau sebagainy..mohon pencerahan..trima kasih

      Delete
    3. Jika pemegang kad unhcr tiada lanjutan visa diberikan oleh immigresen. Kalau encik ada passport tapi dah overstay, selagi encik dah dapat kad unhcr sebelum tarikh expired social visit masa mula2 sampai, takde masalah. Sebab dah ada kad unhcr, passport dah tak valid. Jika nak berkahwin dengan warganegara Malaysia, mohon di Jabatan Agama atas kelayakan pemegang kad unhcr. Prosedur permohonan berkahwin bg pemegang kad tidak perlu ke immigresen. Pegi check dulu Jabatan agama negeri tempat pasangan encik.sebab tak semua negeri ada kemudahan berkahwin dengan pemegang kad unhcr.

      Selepas nikah kalau nak hidupkan semula passport, encik try tanya kedutaan encik. Kalau melalui immigresen perlu clear overstay. Apapun nanti tanya nasihat dari kedutaan encik. Mereka lagi arif sebab mesti dah banyak handle kes macam ni.

      Delete
  8. Assalamualaikum. Saya planning nak kahwin salah seorang pelarian dari syria atau palestin, memandangkan pergolakan dan kesengsaraan yang berlaku dsana. Pernah memberi sumbangan namun tidak merasakan cukup dgn apa yg sy buat. Jadi saya nak mencari pelarian dan memberikan hidup lebih baik. Tapi saya tak tahu dimana perlu saya mencari info tentang pelarian,. Saudara tolong bantu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. W.salam. saya takde ramai contact. Cuba encik/cik contact puan ni. Saya kenal dr fb. Id dia Shahrina Ahmad Sharkawi. Dia banyak bantu juga cari kan jodoh orang sana.

      Delete
  9. Maaf..sy ingin bertanya..adakah slepas ini tidak ada lgi visa yg dikeluarkan untuk wrganegara yemen dan jika overstay tpi ada kad unhcr bolehkah berkahwin tanpa sebarang msalah contohny dihantar pulang atau sebagainy..tima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika ada kad unhcr, passport yang ada dah tak valid begitu juga visa. Boleh ja duduk sini, sebab bukan PATI dan pemegang kad unhcr. Untuk berkahwin, mohon atas permohonan pelarian unhcr. Pegi Jabatan Agama Islam untuk mohon. Sebab sekarang tak perlu lagi ke unhcr. Nanti Jabatan agama akan contact unhcr untuk tahu status sah. Tp tak semua jabatan agama negeri ada kemudahan berkahwin dgn pemegangkad unhcr. Setahu saya selangor dan johor saja yang ada. Maybe ada negeri yang boleh sekarang. Rujuk tmpt cik macam mana.

      Delete
  10. Assalamualaikum .saya nak tanya .saya warga myanmar pakai unhcr yg sah .saya nak kahwin dgn org malaysia .org sabah .blh kah saya berkahwin .apa yang perlu buat ye .sy takda pengalaman .

    ReplyDelete
    Replies
    1. W.salam. kalau pasangan perempuan tinggal di Sabah, minta pasangan encik tu tanyakan jabatan agama di tempat pasangan di sabah tu. Saya tak sure boleh ke atau tidak sebab tak semua jabatan agama beri kemudahan orang malaysia berkahwin dengan pelarian unhcr.Kalau di Semenanjung. Selangor dan Johor boleh. Dengar cerita di Kelantan juga boleh (tapi saya tak pasti, belum pernah cuba tanya).

      Kalau pasangan sudah menetap di Semenanjung, pegi tanya juga di Jabatan Agama Islam Negeri (ibu pejabat negeri, yang besar). Kalau daerah mungkin staf tak tahu, disuruh nya nanti pegi immigresen.

      Delete
  11. Salam
    Saya punya pasangan dari negara iran. Dia dah 7 tahun tinggal di Malaysia sebab nak tunggu dapat kad UN. Kenapa lama sangat nak dapat? Keluarga dia semua tinggal di Australia dah jadi warganegara sana. Yg peliknya dia seorang xlepas lagi dapat kad UN. Bapa kandung dia dah buat apa sahaja kerajaan australia nak bagi dia layak menetap di australia cuma kat sini je saya tak faham dia xlepas2 lagi untuk dapat UN card. Apa sebab sebab dia ye? Ada masalah dengan embassy iran australia n malaysia ke? Boleh jelaskan? Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf cik saya kurang arif. Biasanya unhcr buat penyiasatan dahulu melalui interview dgn pemohon kad unhcr. Macam mana mereka siasat sy tak pasti. Kalau ok akan ada interview yang seterusnya sampai dapat kad. Lepas dapat kad pun still ada interview. Tak pasti kenapa pasangan encik masih tak dapat.

      Delete
  12. Prosedure mengelirukan.skrg ni kita perlu ke pejabat agama ke unhcr dahulu utk kebenaran nikah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk tahun ni 2017.Pegi Jabatan Agama Islam untuk mohon. Sebab sekarang tak perlu lagi ke unhcr. Nanti Jabatan agama akan contact unhcr untuk tahu status sah. Bawa sekali dokumen2 eg kad unhcr, surat bujang n surat kebenaran berkahwin. Tp tak semua jabatan agama negeri ada kemudahan berkahwin dgn pemegangkad unhcr. Setahu saya selangor dan johor saja yang ada. Maybe ada negeri yang boleh sekarang. Rujuk tmpt cik macam mana

      Delete
  13. saya dah pun berkahwin dengan suami saya yang merupakan warganegara Malaysia, prosedure untuk berkahwin agak rumit yang penting kene rajin, saya pergi ke jabatan agama islam selangor terlebih dahulu, ambil maklumat apa yang patut doc apa yang saya peu ada, then saya balik saya kumpulkan doc2, yang penting saya dapatkan kebenaran berkahwin belah suami saya dulu di pejabat agama islam Jawi KL, saya perfi ke pejabat UNHCR untuk dapatkan surat pengesahan, baru lah saya dapat kebenaran dari Jais. saya juga perlu jumpa imam masjid, tok kadi, bawak saksi. Alhamdulillah dah 10 bulan sah jadi isteri serta sah disisi undang2 malaysia, saya dapat surat nikah, kad nikah macam biasa. terima kasih blog ni saya research masa sebelum kahwin!

    ReplyDelete
  14. Hi admin. sayalah yg komen pada 22/12/16. Terima kasih kepada blog ini juga. Kami telah selamat bernikah pada bulan 5 tahun ini. Alhamdullilah.

    Lepas tunggu surat kebenaran dari unhcr, pihak jais shah alam telah call saya untuk mendapatkan surat tersebut. Saya dikehendaki membawa wali dan saksi ke pejabat agama daerah saya. Kemudian ustaz bertugas cop dan sign on the spot. Untuk suami saya pula, kena submit dokumen kepada jais shah alam pula, sbb hanya jais shah alam yg layak untuk cop dan sign dokumen beliau (utk unhcr). Lepas dapatkan dokumen dia, kami kena pergi semula ke pejabat agama daerah saya untuk submisson. Ustaz tanya tarikh nikah dan kami tetapkan pada bulan 5. Pada tarikh nikah, kami terus ke pejabat agama dan upacara hanya memakan masa kurang daripada 20 minit. Sebulan kemudian, kami telah collect surat nikah kami.

    Buat pasangan yg ingin berkahwin, prosedur ini memang memakan masa. Bersabarlah. Buat mereka yg perlukan bantuan saya, tinggalkan email anda. Saya akan cuba membantu kerana saya faham pahit manisnya melalui prosedur ini. Insyallah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan. Silap2 give up dah. Apapun tahniah. Alhamdulillah.

      Delete