Thursday, July 18, 2013

Hari KeTiga di London

oleh sebab duduk dorm kan, so nak mandi pun, kena la beratur. bilik air nye ok, specific untuk gender. ada female n male shower. masa kat Aussie dulu, campur. mandilah dengan minah saleh ni from France. Shower ada dua. perghh minah ni, mandi bogel. bukan tak de curtain tu. tutup le kan. dah peel diaorang macam tu. dia kali ke 2 kat sini, ada seminar. dia katalah pernah ke Malaysia, KL dan Penang. Penang mesti tempat wajib kan kalAu tourist datang ke Malaysia. dia kata dia suka foods. banyak kan variety. and dia kata bersih tempat. hehe. aku kata maybe clean at some place esp tourist place, but not other place. dia pun agree.

hari ni naik open roof bus. ada 3 company yang aku nampak. Big Tour Bus, yang ni ramai naik. The Original Tour, ni yang aku book. lagi satu apa tah, lupe. hehe. bas warna biru. yang lain2 warna merah. disebabkan aku dah beli online, so print je la e ticket tu, ada fews pick up point. samada di Trafalgar Square, Marble Arch Speaker Point, and fews point. Korang cari la yang mana dekat ngan hotel korang. beli online coz murah sket. sebelum datang beli le.

dari Bayswater Station, turun kat Earls Count station, then amik train ke Picadally Circus. Tara dah sampai. Pas tu blur, alamak mana pick up point ni. kat sini ada Museum Ripley Belive it or not. and dekat gak dengan Trafalgar Square. pusing2, jumpa la kedai original Tour ni. tanya kat mana pick up point, so tak jauh je adalah 2 minit jalan. kalau nak tambah lagi satu hari, tambah dalam 8 pound. so total will be 30 pound. aku beli one day je, so tanpa pikir2 panjang terus kata tak mau. ahaha. menyesal lak tak mau. coz kenapa ko nak tau. tak cukup masa, kekekee. sedangkan sampai sana pagi2 tu.

so, aku suggest kat korang beli lah 2 hari tour open roof bus tu. tambah2 korang pi ramai2 kan, memang tak cukup masa. ko berenti je, nak posing2 lagi. kalau ramai pi, confirm tak cukup masa. bus ni ada few trips. ada 6 trips. ada merah, kuning, hijau, biru, purple dan apa tah. ada brochure so korang tengok la route dia tu. tempat2 yang best warna merah dan kuning. nanti dalam bus ada tour agent yang bercerita pasal kota London. sejarah bangunan nya. hotel mana biasa artis hollywood duduk. hotel mana biasa Queen Elizrbeth stay.

disebabkan aku sampai pun kira bas pertama. Awal tuu. So, kat atas ni tak ramai yang duduk. pe lae, snap sekeping.

Memang pusing sakan aku hari ni. Yang macam pintu gerbang tu Marble Arch. Ada satu yang sama kat France. Yang patung tu kat area Hyde Park Lane. Gambar lampu tu di pagar2 taman, kalau kat atas ada lambang tiara maknenya taman tu private. Taman private raja.

Big Ben dan sekitarnya. yang patung singa tu sekitar Westminster jetty.

Suka tengok Tube station ni. Meriah je.

Layan. Ada showroom Ferrari.
bawah tu Chinatown.

Trafalgar Square yang tinggi2 tu. Masa ni ada buat pe tah, renovation. Big Ben dan Eyes of London.

Nasib baik time ni, London sejuk dan berangin. So, tak lah panas sangat duk atas bas yang open roof top ni. Gambar London Bridge di ambil dari atas cruise.

aku pusing satu trip. nak biasakan la konon, tempat nye. nanti nampak la, jalan mana, underground station mana. then aku naik bus yang sama lagi ke tempat free cruise tu di Wesminster Pier. boarding point No-4. naik bus ni, ko stop la kat mana2 point then naik la mana point. tunjukkan je tiket tu. free leww, for 24 hours.

tu die, cruise dah sampai.

dalam cruise ni, jurucakap ni kelakar. biasa la kan, kalau tak boring la. suka tengok jambatan2 kat sini. layan je ek.

berbaloi naik bus ni. boleh tengok all London. Banyak sangat gambo nak di upload. apa yang sempat je la ek. main tourist places memang banyak. tu dah famous. aku upload apa yang tk de la je.

kalau korang rajin nak berbasikal. boleh la. aku malas derrr. betis urat daun.

balik aku naik bus company yang sama coz dia ada lalu Bayswater Road trip die. tapi last trip dalam kul 6. so jangan berangan konon nak balik malam. bas tak lalu dah kat sini. Free kan. jimat 3 pound. sampai je terus ke Malaysia Hall Canteen. ramai gak yang makan. jumpa la minah melayu ni, dia buat phd tapi datang sini coz nak amik data di arkib british, n british library. amik social science kan. lama gak la borak2, then dia suggest nak shopping pi kat Oxford Street tu. Primax shop ke, Sport Direct..coz murah. kasut beli kat Clark. murah la daripada rege kat Malaysia. klw kat Malaysia almost 4 hundred kan. sini kalau sales leh dapat 150 hinggit. pergh, murah gilos. Kat malaysia pun time sales tak dapat rege tu. so, esok plan nak ke sana. aku bukanlah kaki shopping. coz luggage aku kecik jew.

aku bukan apa konon2 nak survey2, last2 pi beli. huhuhu.