Thursday, July 18, 2013

Ramadhan in Turkey - Hari Keenam

setelah 10 jam dalam bus, sampailah aku di Pamukalle. bus stand nye nama Denizli. Kalau Denizli, famous place Pamukalle. perghh, letih siut. dalam bas kan, tido mana selesa.





apa yang best kat turki ni belakang seat bas ada monitor untuk movie ke drama ke tv ke. macam dalam flight. siap ada cucuk usb tu, leh charge handphone.


















ada steward lagi, provide drinks. tea ke nescafe ke juice ke cola ke, ada mknn lagi. tapi yang bungkus2. tak la mknn berat2. dan lagi satu, wifi pun ada. free laks tu. yabeda beduuuuu. kalau journey yang lama2, satu point ada staf akan cuci bas. patut le bas sini bersih2, tak la berkeledak je badan bas tu.











nasib baik ada sahur nasi coz tour di Pamukalle memang meletihkan tu. tambah2 bulan puasa. nak ikutkan aku leh je kan tak puasa. musafir la konon. Tapi aku malas nak ganti balik. Selagi terdaya, aku buat la.


Ni la taman nye, beso kan. pi Necropolis dan Hereopolis. tasik garam tu dalam area ni la. naik bukit, turun bukit dalam summer. huiish, mencabar keimanan betul.

tour guide nama Bir. orangnye handsome dan tinggi. sebelum pergi dia ada tanya puasa tak, aku jawab puasa. so dia kata this tour is very tough. dia harap aku puasa sampai abis. tapi dia tak puasa pun. hahhaa. dia baru kawin last month dengan wanita china. problem bini dia tu tak islam. kelakar kan. dia pandai speak chinese. english awesome. trip ni hanya 4 orang je. Tie dari Korea tapi menetap kat LA, usa. mamat dari Cina tapi stay kat england dan lagi satu dari australia. aku je gegirl. selalunye ramai.
 




Ni lew tiket masuk ke sini.
















Tak tau la apa beza Hierapolis dan Nierapolis. hehe.













Mula2 masuk bahagian keranda2 kuno. yang atas ni kononnye Gladiator nye. Macam mana tau? tu, tempat keranda tu agak luar biasa, then ada tanda2 kat pintu masuk keranda tempat simpanan. Semua kat keranda jew.






taman ni beso sangat. dulu memang ada semua tapi disebabkan gempa bumi, banyak yang tinggal sikit. tapi masih ada yang ok. kalau ikutkan taman ditemui hanya lah kerana ada tasik crystal masin ni. kalau tak, memang tak tau. dulu2 taman ni Greece yang handle, peredaran zaman Turki lak yang manage.







 capek gile arghhgg. kehausan sangat dah aku. gambar ni kelakau, Bir dan yang lain tengah demonstrate macam mana orang zaman Greece- Roman ni kencing. diorang gune sponge. share lak tu. eeeiiiii. kalau korang tengok gambar, diaorang tengah mencangkung kan, dulu2 ada batu tempat mencangkung tu, disebabkan peredaran zaman dah pecah. tu yang duduk cam tu. dulu2 open, leh tengok sebelah2. kan ada dua longkang tu kan, ada kecik sket, ada beso sket. yang kecik tu air bersih. yang di bawah tempat diaorang cangkung tu, air kotor. so, lepas je hajat amik la span tu basuh kat longkang kecik tu then sapu kat 'situ'. then orang tu akan basuh guna air bersih pass pulak kat orang sebelah. yeakkkkkkkk. kalau orang tu kaya sket, leh beli span sendiri. tak perlu share2. kelaka kan. hihihih.









Layan je gambo.




















Sempat amik gambo dalam public toilet tu. hehe.























tengok je le. penat2 pun, mesti snap.







Antara bunga2 di sini. cantik youuu.




















Ni namanye Theatre. nak naik ke sini, perghh kena daki bukit. penat beb..


















Last point kat tasik garam ni. Sediyy, disebabkan summer, air kering beb. ada la. tapi sikit. masih lagi laju air. tapi bahagian bawah ni tak de air. kering. yang paling bawah tu pond.
















Ramai orang kat sini. Summer holiday, kan.















jadi abis la tour kat sini. balik hotel, then rehat2 jap. petang terus ke bus stand untuk balik ke Istanbul. 11 jam beb. perghh 2 malam aku tido dalam bas tau. hari ni memang aku puasa penuh. tak larat beb. ramadan di Turki aku rasa lebih baik ramadan di Malaysia. at least, di Malaysia tiada orang makan public area. di Turki, tak kisah. pakai tudung pun aku tengok selamba je makan dan minum. tapi ada jugak yang islamik ikut ajaran Islam.

No comments:

Post a Comment