Thursday, July 18, 2013

Ramadhan in Turkey - Hari Kedua dan Ketiga

HARI KEDUA
hari ni check out, hostel aku duk ni ok. means bersih. cuma tu le kat tingkat 3. jenuh la gak bagi luggage yang berat. memandangkan aku 3 hari tak de kat Istanbul, tak kan aku nak bawa luggage berat gedabak ni ke tour. so aku tinggalkan kat hostel ni coz aku dah book next 3 days kat hostel yang sama. senang kan. tapi kalau korang tak book mana2 after join tour tu, letak luggage kat company kawan aku ni pun ok, diaorang leh jagakan tapi lock jugak la beg korang tew. aku bawak backpack beg jew, senang.

check out kul 12. lepas tu aku lepak rumah kawan fb aku ni. dia kawin orang turki. nak menunggu shuttle bas kul 6, lama gak la kan. tambah2 bulan puasa, first day lak tuuu. mana aku nak lilau2. rumah dia tak jauh dari sultahmeet, just 5 station jew.

siap tido jap atas sofa rumah dia coz ngantuk teww. kul 5 blah ke company travel tu, shuttle bus amik kat situ. kat Harem ada satu bus station beso, bus ke Cappadocia dari situ kul 8.30 malam. ni bukan shuttle bus, bus beso le. banyak gak la stop, maklum le 10 jam perjalanan. gile teww. sampai je dah pagi, kat situ ada banyak staf ko tunjuk le surat dari tour agency tu. nanti diaorang akan bagitau nak naik shuttle bus mana. join tour dengan company sini, all is your own. tak de tour staf yang korang book tu akan join korang dalam bas. hanya kalau ko join Cappadocia trip tu, haa kat situ je ada tour agent yang akan lead korang. tapi ramai tourist lain jugak. so nak adventure kan join le. tak yah join company travel dari Malaysia. tak adventure. hehe. tapi kalau korang malas, n pi ngan anak2 kecik kan join le dari Malaysia.

HARI KETIGA
sampai pagi kat Nevsehir bus station. then ke Orgup, tempat pick up point ke Cappadocia. cantik nye Cappadocia ni. land of horse makne nye. layan je lah gambo.







Posing ler, kan.















Bentuk2 batu di sini, macam2. Yang ni macam kucing,kan.


















Yang ni lak macam apa? tengok macam penguin, kan.
























Banyak sangat gambo kat sini. Apa yang sempat je la ek aku upload.














ada pi kilang carpet dan bikar2 turki. handmade, k. Sebelah ni sebelum proses pembuatan bikar selesai. Buruk je kan. Yang macam almari tu, tu le tempat simpanan, pengeringan. Yang macam pinggan tu, proses untuk siapkan ada beberapa langkah. baru jadi yang berkilat tu.









Yang ni tempat minum. Sebelum siap yang kosong tu. dah siap, fuhh cantik ko, berkilat2 dengan ukiran nye sekali.

















Galeri diaorang la ni, memang superb. Masterpiece teww. Kesimpulan nye; apa pun aku tak beli. hehe.
















Lepas ke kilang bikar, kitaorang ke kilang carpet lak. cantik siut carpet nye. sapa yang beli carpet beso2 leh suruh diaorang hantarkan ke negara masing2. Yang gambo lelaki di bawah ni, pekerja je.

tukang beri penerangan ialah owner, bile mat saleh tanya.. are you fasting? direct je dia cakap, i am not. konon dia bisnesman, kalau puasa macam mana nak layan customers coz nanti nak minum sama2. apa2 je kan reason nye. ni memang sekular man la ni.






Dari mana datang nye carpet? dari benda ni lew, yang terjurai2. yang buat adalah wanita Turkey yang di kampung2. Kilang sediakan benang dan peralatan semua.











Selesai je, ada kat luar satu kereta lama. Chevrolet. Klasik ko..





















Last place, kitaorang berhenti satu tempat ni. Cantik tau.











disebabkan aku ni special sikit, staf company travel ikut aku ke sini. hehe. dia ni minat kat aku, so aku layan je la. at least ada kawan kan. harharhar. esok ikutkan ada lagi satu hari lagi kat Cappadocia. disebabkan dia ajak aku ke kampung dia kat Kayseri. tak jauh la dari sini dalam 2 jam bus, so aku ikut dia. nak rasa kampung turki macam mana kan. klau korang nak pi sori lee, tak de dalam tour. melainkan korang ada kawan2 orang turki kat sini leh le pi.

sampai ke Yayahlar,Kayseri macam artis lak aku. coz semua mata dok perati kat aku. dah la mamat ni ramai kawan kat bandar ni, semua dok gossip2. adik lelaki dia amik kat town then terus ke rumah dia. haaaa, ni memang rumah kampung. suasana marvelous. bukit bukau. cantik siuttt. layan le gambo.





Gambar2 bawah ni kat balkoni rumah.










Cantik, kan.



Yang macam roket tu, menara masjid. Ni pun kat balkoni rumah.






siap ada pokok anggur melilit kat pagar rumah. tapi lum masak lagi.







bukak puasa kat rumah dia. aiseh, lupa lak nak amik gambo. lapar punye pasal lupa dah semua. family ni very friendly. menu biasa le makanan turki, tapi very healthy. roti wajib cicah le apa2 atas meja tu. nasi dia aku suka, even macam pulut tapi sedap. family dia tak reti english nasib baik ada cousin dia reti english sikit. leh le jadi translator. mak dia punye le happy jumpa, tetamu kan. bila tau aku muslim, lagi le siap cium2pipi aku yang dah sunburn ni. hehe. leh jadi mak mentua ni . hahaha. dah pakai tudung kan, tanya lagi muslim ke tidak. sini ada gak yang pakai tudung tapi bukan muslim, that why le mak dia tanya.

malam sejuk n berangin. lepaks kat balcony dengan family dia. tapi apa pun aku tak paham. hahahaa.

No comments:

Post a Comment