Thursday, July 18, 2013

Ramadhan in Turkey - Hari Pertama

datang kali ke 3 di sini, memang kerja gila. last feb had been here, and july datang lagi. dari gatwick airport, naik flight UIA, murah la...rm630. tapi transit di Kiev, Ukraine. pikir terus le ke turki daripada aku blk kl then bila2 aku ke turki lagi, save flight ticket. turki ni beso, so 2 weeks pun tak cukup. kali ni cover tempat lain lak. Kali ni, summer !!





cantik tau, matahari nak terbit.







sambung lagi la.
















sampai di istanbul, naik metro ke sultanhmeet. sampai je cari hostel yang aku book tu. melilau gak cari dengan beg aku yang pack gile dah tu. tanya orang.. punya tanya perghhh tingkat 3. dah le tak de lift. mampuih.




lepak2, mandi2, maklum la melekit dah. puas gile mandi. hahaha. tengah hari sikit jumpa kawan2 fb dan jumpa kawan turki. kat gulhane jew. kawan turki aku ni ada company travel, so lepak jap kat terrace aparment dia, on the top. leh tengok pemandangan bosphorus dan istanbul dari atas ni.











.





Dan lagi gambar pemandangan.















aku amik tour kat company dia, just planned ke Cappadocia dan Pamukalle, take 3 days. naik bas. kalau ada budget lebih naik la flight , cepat je sampai. perghh dari istanbul nak ke Cappadocia takes 10 hours. then ke Pamukalle takes 10 hours lagi. aku amik bas malam, so leh tido jeww. abis tour kat Pamakulle malam tu gak aku terus balik Istanbul. nasib baik la dah ada training join tour dengan Kelana Convoy. so, no problem duk bas lama2. hehe. bestnye tour kat turki ni, even ko sorang pun tak de masalah coz ada orang lain jugak akan join tour. so tak la bosan. ada tour leader nanti kat tempat kita nak pi tu. tapi dari istanbul kita alone la, so korang leh la asah communication skills tu dengan orang Turki.

diaorang nye pelancongan sistem yang manage ni amat2 ok, coz ada centralised management. just campany travel je le banyak. diaorang la yang cari customer. so korang yang ada planned nak ke Turki tapi tak nak amik tour agent company Malaysia, recommended amik dengan diaorang. contact le depa staf nama Fazli atau Husseyin..yang lain2 tak kenai aku. diaorang ni adik beradik. nanti aku buat satu Post untuk info about the company. coz kawan aku ni memang kenal sangat la aku. nak tahu kenapa? hehe. almost a year la gak kenal. ofis company die dekat sangat kat Sultanhmeet Station, diaorang leh je pick up korang kat situ tapi contact le dulu. diaorang ada apartment jugak so yang ramai2 leh le stay situ, tapi yang sorang tak de dorm kat situ. duk tempat lain la. apartment kan mahal la sikit, so sesuai untuk yang pi ramai2.

malam lepak taksim,.. even dah sebulan gak abis protest tapi masih ada lagi yang degil2 amat tu buat protest.. tapi tak ramai. bakar la. mata dan hidung aku pedih, apa tak nye polis sembur pemedih mata sebelum aku lalu situ. sekejap je le pedihnye. kawan turki aku le ni bengong bawak aku ke situ konon nak makan kedai makan paling murah. tak pasal2 balik menapak dari taksim ke sultanhmeet. fuuhh, banyak kalori aku hilang ni.





esoknye puasa di Turki. Malaysia hari rabu. hari ni aku tak amik gambar sangat coz dah banyak dah gambo kat istanbul ni. hehe. eksen. tapi aku amik jugakla. gambar pemandangan malam dan masjid ketika nak ramdhan ni.











Cantik malam2 kat sini.















malam balik hostel, owner hostel ajak borak. cehh, gatai semacam je pakcik buncit ni. meluAt aku. klau handsome n muda2 nak gek layan. hehhe. layan borak je ekkk.

satu nasihat je aku bagi kalau first time datang ke Turki. diaorang ni memang friendly. ada dua sebab, sebab paling utama.. diaorang ada kedai..tak kiralah kedai makan ke kedai carpet ke kedai baju ke, so kalau korang melilau2 tu diaorang akan sapa korang. terpulanglah korang nak layan ke tak, tapi kalau time tu tengah cari tempat... sesat sekejap ke, korang layan la. coz mana2 ko pegi diaorang ni akan menyapa korang. nak laku barang diaorang la kan. 2nd, nak korang layan depa, bagi pompuan ni, better careful sangat. so layan sikit2 je la. atau buat dek je time diaorang sapa tu. mula2 borak2 then depa ajak minum ke then kalau tengok korang ok jeww, ajak kawin le. ntah apa2 je kan. diaorang ni nama je negara Islam tapi ramai sangat yang sekular. ex bf orang turki so aku kenai sangat dah peel depa ni. die le cite semua dan dari pengalaman aku gak. so kalau women single traveller, careful leww. tapi tak de masalah nak pi sorang2 yang penting kuat semangat. jangan lak nangis kat tempat orang. hahaha.

No comments:

Post a Comment